ID: 9311
Boeken over (Vrije) opvoedkunst / onderwijs, antroposofie
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
--- Groeiwijzer van één tot vier jaar, Paulien Bom en Machteld Huber, verzorging en opvoeding, Bij het verzorgen en opvoeden van een peuter stuiten ouders op vele vragen. Hoeveel en wat moet een kind eten. Moet je grenzen stellen of juist niet? Is straffen slecht? Hoe moet je omgaan met zindelijkheid? Hoe wordt je creatief in de omgang met je kind en hoe ga je om met televisiekijken?
Dit boek gaat uit van de werkwijze van consultatiebureaus op antroposofische grondslag. Het verzorgen en opvoeden van een peuter roept bij ouders veel vragen op.
In dit praktische boek worden veel van die vragen beantwoord en beschrijven de auteurs in korte, overzichtelijke hoofdstukken een aantal belangrijke elementen bij het opvoeden van peuters, zoals voeding (Hoeveel moet een kind van twee eten en wat moet het eten?), zindelijkheid (Hoe maak je een peuter zindelijk en wanneer?), straffen en belonen, regels en grenzen, omgang met broertjes en zusjes, ruzie, de houding van de ouders onderling tegenover elkaar en het kind, kinderopvang, vertellen en voorlezen, spel en speelgoed.
Ook worden er per leeftijdsfase (1-1.5, 1,5-2, 2-3 en 3-4 jaar) praktische adviezen gegeven. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan ziekten en zorgen en gaat in op het omgaan met o.a. pijn en koorts, kinderziekten, inentingen, allergieën, omgaan met zieke kinderen, eet- en slaapproblemen. Ook wordt er aandacht besteed aan kinder-EHBO.
In samenwerking met : Guus van der Bie, Anneke Maissan-van der Hoeven, Toke Wormer-Bezuijen.
Met zw/w illustraties van Veronica Nahmias. Met register. Vierde druk.
ISBN: 9062386083. In een goede staat, met wat strepen in de marge. Christofoor, Pb. 2003
--- De eerste drie kinderjaren, Karl König. Leren lopen, leren spreken, leren denken. Inleiding:
In de eerste drie jaren van zijn bestaan ontplooit de mens de mogelijkheden, om hier op aarde volledig als 'mens' te kunnen leven. In het eerste levensjaar leert hij lopen, in het tweede jaar spreken en in het derde jaar ontwaakt het denken.
Hij wordt geboren als een hulpeloze zuigeling en door het verwerven van deze drie mogelijkheden wordt hij pas een wezen dat zichzelf kenbaar kan maken, dat zich vrij bewegen kan en dat met behulp van het spreken in bewust contact kan treden met de hem omringende mensenwereld.
Hierbij voltrekt zich een soort drievoudig wonder, want hierin openbaart zich, meer dan instinct, aanpassing of erfelijkheid.
Het leren van deze drie fundamentele menselijke vermogens is een genade, die iedere mens verleend wordt, maar buitengewoon ingewikkeld verloopt. Wanneer men dit alles nader bestudeert, zal men ontdekken hoe de totale mens op alle mogelijke manieren vervlochten is met deze processen.
In de volgende uiteenzettingen zullen we eerst het spoor volgen, dat tot het leren lopen, spreken en denken leidt.
Een slotbeschouwing zal zich bezig houden met het samenspel van deze drie fundamentele vermogens en hun samenhang met de drie hoogste zintuigen: de woord zin, de denkzin en de ik zin.
In een redelijk goede staat. Verkleurd. Kaft met vouwtjes en vlekjes. ISBN: 9060380789. Vrij Geestesleven, Pb. 1981
--- Kinderen met ontwikkelingsproblemen, Walter Holtzapfel. Inzichten uit de Antroposofische heilpedagogie. Vrijwel elk kind heeft in een bepaalde fase van zijn ontwikkeling te kampen met problemen als lusteloosheid, agressiviteit, angstgevoelens, etc. Ouders en opvoeders kunnen veel doen om deze problemen te helpen overwinnen.
Moeilijker ligt dat bij de echte ontwikkelingsstoornissen.
Deze, vaak aangeboren 'afwijkingen' bepalen het hele leven van het betreffende kind. Toch kan er ook bij deze kinderen veel worden gedaan.
Door een gerichte aanpakkunnen vaak kleine maar belangrijke ontwikkelingsstappen worden gezet. Het leven van deze kinderen wordt hierdoor menswaardig en zinvol.
Holtzapfel (antroposofisch arts en heilpedagoog) heeft zich jarenlang intensief beziggehouden met in hun ontwikkeling gestoorde kinderen.
Hij heeft de aanwijzingen die Rudolf Steiner voor diagnose en therapie heeft gegeven uitge werkt en in de praktijk getoetst.
Dit boek is de neerslag van zijn ervaringen. Het behandelt een groot aantal ziektebeelden en biedt een schat aan inzichten en praktische raadgevingen.
Aan de orde komen o.a. epilepsie, hysterie, dwangmatigheid, dyslexie, kleptomanie, autisme, mongolisme en verstandelijke beperkingen.
Dit boek is niet alleen van belang voor orthopedagogen, artsen en verzorgers. Het is heel waardevol voor iedereen die met kinderen omgaat. Veel 'normale' ontwikkelingsproblemen worden nl. begrijpelijker tegen de achtergrond van de beschreven ziektebeelden.
Het boek is ook zo beschreven dat het geschikt is, zowel voor vakmensen als voor leken. Het biedt inzichten en inspiratie.
In goede staat. Naam uit schutblad geknipt. ISBN: 9060382579. Uitgeverij Vrij Geestesleven, Pb. 1991
--- De dag van morgen zal voor het zijne zorgen, Herbert Hahn. 1949 1974. Der morgige Tag wird für das Seine Sorgen. Nederlands- en Duitstalig.
Met een voorwoord van Maria Hahn.
In een goede staat. 23 pp, softcover, Rode kaft, tekst gedrukt op mooi blauw papier.
t.g.v. 25-jarig bestaan van de Rotterdamse Vrije School, 1974
--- Mijn lot heeft vlam gevat, Marcel Seelen. Droom en daad van de Vrije School.
Een informatief boek, geschikt als kennismaking geschikt de Vrije School; tegelijkertijd een kritische reflectie op de plaats van deze 'traditionele vernieuwingsschool' bij de overgang naar een nieuwe eeuw.
In een prikkelend essay beschrijft Marcel Seelen 'droom en daad' van de Vrije School in Nederland. Bevlogen én kritisch worden geschiedenis, spirituele achtergrond en didactiek van de Vrije School uit de doeken gedaan. Ook dagelijkse lessituaties, pedagogische problemen, ervaringen van ouders e.d. komen in beeld Door de complexe, veelomvattende 'daden' van de Vrije School schemert steeds ook de eenvoud van haar droom: kinderen helpen te worden wie zij zijn - hun tot vlam te laten vatten.
Net als Montessori-, Dalton- en Jenaplan-scholen zijn de Vrije Scholen een product van liet vernieuwingsstreven (lat in liet begin van de twintigste eeuw door de onderwijswereld waarde. In 1923 startte de eerste Nederlandse Vrije School in een Haags benedenhuis met tien kinderen. Inmiddels is liet pionierswerk uitgegroeid tot een gevestigde beweging, met ruim negentig scholen over het hele land.
Een boek ter ere van het 75-jarig jubileum van de Vrije Scholen in Nederland, dat met één flamboyante pennenstreek lijkt te zijn neergezet, in een vlotte stijl van hoog literair gehalte. Met zijn terugblik op het rijke verleden van deze schoolbeweging weet Seelen zelfs het actualiteitsgevoel van de lezer te prikkelen. Ten aanzien van het heden beschrijft hij al even uitdagend de sterke én de zwakke kanten van de Vrije School als één van de zogenaamde Traditionele Vernieuwingsscholen in ons land.
Het meest sprekend zijn de puntig uitgevoerde beschouwingen natuurlijk voor wie de Vrije School al langer kent. Maar voor lezers met een algemene belangstelling voor onderwijs biedt deze bundel essays ongetwijfeld een boeiende kennismaking.
In goede staat. ISBN: 9060384407. Vrij Geestesleven, Pb. 1998
--- Anders bekeken, Robert de Klerk en Marianne Langemeijer. Een holistische benadering van opvoeding.
Ouders, onderwijskrachten en hulpverleners hebben steeds vaker te maken met kinderen die opvallen door apart gedrag, wijze uitspraken of grote gevoeligheid.
Nu worden deze kinderen ook wel nieuwetijdskinderen genoemd of Indigokinderen.
Men beseft dat zij een andere aanpak nodig hebben, maar welke?
Het boek gaat over een nieuwe, holistische benadering van opvoeding, die zoekt naar de unieke kwaliteiten van elk kind. Pas als die worden herkend, kan een kind zich wezenlijk ontplooien.
Dit boek biedt bovendien een kijk in de keuken van therapeuten die dat positieve uitgangspunt hanteren.
Aan de hand van de persoonlijke ervaringen van ouders, kinderen en therapeuten komen vele zaken aan bod: huilbaby's, probleempubers, slaap- en leerstoornissen, beelddenken, hoogbegaafdheid en nog veel meer.
Wat kun je er zelf aan doen? Wanneer heeft je kind hulp nodig? welke therapie is dan het best? Hoe weet je of een therapeut goed is? Wat gebeurt er eigenlijk in zo'n therapeutische sessie?
Op deze en veel andere vragen geeft dit boek verrassende en nieuwe antwoorden.
Steeds vaker blijken volwassenen (ouders, leerkrachten, therapeuten) tot de bevinding te komen dat er kinderen zijn met een bijzondere 'ziele-opdracht', bestemd om de wereld naar een meer spiritueel niveau te brengen.
Het spreekt bijna vanzelf dat zich verschillende visies ontwikkelen op de vraag waarom sommige kinderen zich 'anders' gedragen en hoe je hen het beste kunt begeleiden.
Dit boek belicht in heldere taal een holistische benadering van opvoeding en onderwijs die uitgaat van 'dit' kind dat op 'dit moment' in 'deze specifieke omstandigheden' om aandacht en begeleiding vraagt.
Deel I ontleedt algemene facetten, zoals meervoudige intelligentie, innerlijk kompas, persoonlijkheidsontwikkeling, relatie tussen ouders en kinderen, therapeutische hulp.
Deel II biedt vijfentwintig (succes)verhalen over kinderen tussen 1,5 en 15 jaar, genoteerd op basis van praktijkervaring van ouders en therapeuten.
Telkens is een bepaald gedragspatroon (hyperactief gedrag, wisselende stemmingen, woedeaanvalllen, leerachterstand) aanleiding tot nadere analyse en beschrijving van gevolgde therapeutische behandeling.
De samenstellers, verbonden aan de Stichting Nieuwetijdskinderen, betogen dat naast problemen ook kwaliteiten en de hele leefomgeving aan de orde moet komen.
Met leeswijzer en register. Als nieuw. ISBN: 9021543753. Servire, Pb. 2004
--- Herinneringen van een nieuwetijdskind, Joop van der Hagen. Joop van der Hagen, shrijver en schilder, laat ons in woord en beeld kennismaken met een herinneringsvermogen dat we over het algemeen zijn kwijtgeraakt.
Bij veel jonge kinderen kunnen we dit herinneringsvermogen vrij gemakkelijk opnieuw activeren.
Vooral kinderen van deze tijd zijn zeer gevoelig en ontvankelijk voor indrukken van andere werelden en de dimensies van het bestaan.
Kinderen van nu zijn de volwassenen die in de toekomst de aarde vorm gaan geven.
Het is voor hen, voor ons en voor Moeder Aarde van levensbelang dat het contact met de spirituele wereld wordt hersteld.
Joop van der Hagen is therapeut en leraar.
Hij is een moderne sjamaan die ons aanzet tot bewustzijnsgroei door ons te laten herinneren wie we zijn.
Samen met zijn echtgenote Kitty heeft hij een methode voor therapie en bewustzijnsgroei ontwikkeld, die zij Energiewerk hebben genoemd en die ook zeker geschikt is voor het werken met (nieuwetijds) kinderen.
Tekst en schilderingen van Joop van der Hagen. Als nieuw. ISBN: 907379899X. Energiewerk. Hardcover. Akasha, 2003
--- Binnen de perken te buiten, Lex Bos. Over het omgaan met grenzen en het vinden van de menselijke maat.
In de huidige maatschappij verschijnt het fenomeen 'grens' vaak in een dubbele vorm: als grenzeloosheid, het doorbreken of niet erkennen van alle begrenzingen, en als de roep om strengere normen, regels, veiligheid, structuur, de roep dus om scherpe begrenzingen te stellen.
Lex Bos zet in dit boek uiteen dat het grensthema wezenlijk bij de mens hoort.
Als burgers van twee werelden, van de aardse en van de geestelijke wereld, zijn wij zelf een grensgebied, een grensgebied waar vrijheid en liefde zich kunnen ontwikkelen.
Lex Bos sluit dan aan bij Schiller die beschreef hoe de mens weliswaar in staat is vrijheid te ontwikkelen, maar ook aan twee kanten onvrij is.
-Als burger van de stoffelijke wereld is de mens onvrij omdat zijn lichaam moet gehoorzamen aan de wetten van de natuur.
Dit noemde Schiller de 'Stofftrieb'.
-Als burger van de geestelijke wereld is de mens onvrij doordat zijn denken aan vormgevende wetmatigheden gebonden is (van bijvoorbeeld cultuur, geloof of traditie). Dit noemde Schiller de 'Formtrieb'.
-Alleen in het eigenlijke grensgebied tussen stof en geest is de mens in staat vrijheid en liefde te ontwikkelen. Dit gebied noemde Schiller de 'Spieltrieb'.
Lex Bos laat zien dat het doorbreken van grenzen en het stellen van grenzen te maken heeft met het willen ervaren van een buiten- en binnenwereld, en het ontwikkelen van een eigen wereld tussen 'buiten' en 'binnen'.
Hij besluit zijn boek met een uitgebreide samenvatting en aanwijzingen voor het geven van seminars over dit onderwerp.
Als nieuw. ISBN: 9062386784. Christofoor, Pb. 1999
--- Liefde en seksualiteit, Jeanne Meijs. Eros en Fabel. Seksuele voorlichting.
Dit boek van Jeanne Meijs bestaat uit twee delen: een eerste deel over planeetkwaliteiten in relatie tot seksualiteit en tot het sprookje 'Eros en Fabel' van Novalis en een tweede deel over seksuele opvoeding in de praktijk.
Met de planeetkwaliteiten worden zeven kijkrichtingen uitgewerkt van waaruit je naar het menselijke zielenleven kunt kijken, in dit geval dan met name naar het gebied van de seksualiteit.
Evenals het tweede deel in het boek is dit eerste deel in velerlei opzichten zeer herkenbaar en praktisch bruikbaar.
De werkelijke waarde van dit boek is mijns inziens echter gelegen in de wijze waarop de auteur vanuit diezelfde planeetkwaliteiten het sprookje Eros en Fabel onthult en inzichtelijk maakt.
Het werk van Novalis (1775-1801) is niet altijd zo eenvoudig toegankelijk.
Wie 'Eros en Fabel' voor de eerste keer leest zal wellicht vertwijfeld op zoek gaan naar kop of staart.
Jeanne Meijs relateert de zeven planeetkwaliteiten vanuit het brede spectrum aan onderwerpen op het gebied van seksualiteit aan de zeven hoofdfiguren uit het sprookje:
-de drie vrouwen (de moeder, Ginnistan, Sophie),
-de drie mannen (de vader, Eros, de schrijver) en
-het kind Fabel.
In echte sprookjes zijn de hoofdpersonen en de gebeurtenissen beelden voor kwaliteiten en processen in de ziel van de mens. In de wijze waarop aspecten van de seksualiteit verbonden worden met dit apocalyptische sprookje, wordt de betekenis van de seksualiteit in de ontwikkeling van de mens individueel, maar ook als mensheid hier op aarde in volle omvang zichtbaar: een worstelende zoektocht, vol gevaren, naar werkelijke liefde zoals de leraar van de mensenliefde ons die leert, Christus in ons.
In het ontroerende slotbeeld van het sprookje, waarin de kleine Fabel het eeuwige kind in ons, onze toekomst vanuit haar borst een onverbrekelijke gouden draad gaat spinnen, lijkt het dan ook te gaan om hetzelfde goud als dat waaruit die stad van liefde bestaat, die aan het einde van de Openbaring van Johannes neerdaalt.
Het sprookje zet de soms zo dolende ploetertocht van de mens door dat land vol billboards, misbruik, jaloezie en verslaving in een context van de grote zoektocht van de mensheid naar de echte mensenliefde.
Seksualiteit is een geïsoleerd gebied geworden, dat overdreven opgehemeld of juist verguisd wordt. Een gezonde omgang met dit gebied vraagt van ons, seks opnieuw te integreren in het geheel van menselijk samengaan.
Als seksualiteit in menselijke relaties een vrij bespreekbaar gebied is dat ingebed wordt in de groei naar een liefdevolle omgang met elkaar, dan hebben volwassenen jongeren weer iets te bieden en kunnen zij voorlichten.
Seksuele voorlichting die alleen de technische facetten bespreekt en meer niet, is een leugen. Want dan is er geen voorlichting, maar alleen de geruststellende gedachte dat het besproken is. Seksuele voorlichting betekent in werkelijkheid je kinderen voorbereiden op het vormen en behouden van warme menselijke relaties als geheel.
Om dat te verwekken en te bevorderen ontstond dit boek. Het bespreekt seksualiteit, relaties, liefde en vele aanverwante onderwerpen.
In haar eerdere boeken heeft de schrijfster al laten zien een diepgaand inzicht te hebben in de psyche van jongeren.
Ze werkt al meer dan 20 jaar als therapeute in jeugd- en opvoedingszaken.
In dit boek weeft ze haar inzichten om het sprookje Eros en Fabel van Novalis, en neemt als ingangen de antroposofische inzichten over het wezen van metalen en planeten mee in haar analyse, wat tot verassende inzichten en samenhangen leidt ten aanzien van de rol van en het spreken over seksualiteit in de opvoeding.
Als nieuw. Hardcover uitgave, 430 bladzijden, pakketpost. ISBN: 9062386253. Christofoor, 2006
--- Heilpedagogische cursus, Rudolf Steiner. Gezichtspunten voor de behandeling van in hun ontwikkeling gestoorde kinderen.
12 Voordrachten gehouden in Dornach van 25 juni t/m 7 juli 1924.
Het boek bevat voordrachten welke Steiner hield rondom de opvang en behandeling van ontwikkelingsgestoorde kinderen.
In zijn lezingen legt hij de verbanden tussen geestelijk en lichamelijk funktioneren en tussen de lichamelijke processen onderling.
Ook schetst Steiner op welke wijze de menselijke ontwikkeling verloopt, een visie die op verscheidene punten afwijkt van de gebruikelijke.
De theorie neemt Steiner als uitgangspunt om het ziekelijke funktioneren te begrijpen.
Vanuit zijn visie worden verscheidene ziektebeelden en gedragsstoornissen besproken.
De theorie toetst Steiner aan konkrete gevallen - kinderen opgenomen in "De Lauenstein" (behandelingsinstituut in Jena).
GA 317. Omslagillustratie: Mercuriuszegel. Achter in het boek diverse bordtekeningen in kleur.
In goede staat. ISBN: 9060381890. Vrij Geestesleven, Pb. 1983
--- De levende school, Lievegoed, Veltman, Mees, Moens. Ouders, leraren en besturen rond het kind in de Vrije Scholen. Bij een Landdag in Driebergen in het voorjaar van 1979 vond een ontmoeting plaats van honderden ouders, leraren en bestuurders van Vrije Scholen in Nederland.
De bijeenkomst werd een manifestatie van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de schoolbeweging als geheel en in het bijzonder voor het schoolgaande kind.
In dit boek zijn de volledige teksten afgedrukt van de voordrachten die op de Landdag werden gehouden door Bernard Lievegoed, Wim Veltman, R.S. H. Mees en J. Moens.
In een goede staat. ISBN: 9060381467. Vrij Geestesleven, Pb. 1980
--- De Vrije Scholen W. F. Veltman, beginselen en methode. Dit boekje wil een inzicht geven in de Vrije-schoolmethode en Vrije-schoolpedagogiek. De grondslag voor de vrije school werd gelegd door de ideeën van Rudolf Steiner.
Tegenover de nivelleringstendensen en de sterk onderwijstechno logische benadering in het huidige onderwijsbestel wordt hier sterk de nadruk gelegd op de vrijheid en verantwoordelijkheid van het individu en zijn geestelijke creativiteit.
Het Vrije-schoolonderwijs is gebaseerd op de antroposofische geesteswetenschap, de uitgangspunten worden met heldere motieven toegelicht. De praktijk van alle dag wordt kort maar duidelijk aan deze inzichten getoetst.
Roestvlekjes. In een goede staat. ISBN: 9060380134. Vrij Geestesleven, Pb. 1976
--- Waldorf, Vrije School Pedagogie. Een uitgebreide tentoonstellingscatalogus ter gelegenheid van de 44e zitting van de Internationale Conferentie over Opvoeding van de Unesco in Genéve.
Initiatiefnemer en uitgever: Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiner.
Inhoud: diverse onderwerpen over de ontwikkeling van kinderen en de inhoud van de verschillende schoolvakken, het hoe en waarom.
Goede uitleg, mooi illustratiemateriaal. As nieuw. Uitgegeven in 1996
--- De gouden ster. Wim Veltman. Grepen uit het levenswerk van Wim Veltman, strijder in hart en ziel.
Dit boek is een eerbetoon aan Wim Veltman (1923), die op veel gebieden grote verdiensten heeft gehad, als leraar, schrijver, en zeker ook als inspirator van en schrijver voor het tijdschrift Vrije Opvoedkunst.
Het bevat een ruime bloemlezing uit Veltmans artikelen voor dit tijdschrift. Die artikelen gaan zeker niet alleen over pedagogie, maar bestrijken een breed cultureel en spiritueel gebied. Wie de artikelen in dit boek leest, maakt een boeiende reis door de culturele ontwikkeling van de mensheid, en krijgt meteen een beeld van de veelzijdigheid van Wim Veltman.
Uit de inhoud:
Novalis en de verbeeldingskracht;
Geschiedenis als ontwikkelingsgang van het denken;
Moderne techniek en geestelijke krachten;
Griekenland: erfenis of wedergeboorte?;
Wiskunde en wereldgeschiedenis;
De doopvont van Zedelgem;
Hamlet en de Cid;
Metamorfosen en tegenbeelden van Parzival;
Arabieren en de graal;
De Skythen;
Sappho en de lesbische liefde;
Muziek en het boze;
Europa, het midden en de opvoedkunst;
Rembrandts bijbel;
Karakter en moraliteit;
Kleurgebruik in de kunst als aspect van bewustzijnsontwikkeling;
Shakespeare en het schooltoneel;
Toyohiko Kagawa;
Het vrijeschoolleerplan als organisme;
Victor Hugo en de ontdekking van het kleine kind;
De Wijzen uit het Morgenland;
Zangers en ketters.
In de bundel komen ook vrienden en geestverwanten aan het woord: Frans Lutters, Arnold Henny, Jan Alfrink, Rob Tuk en Rudolf Mees schreven speciaal voor de bundel een bijdrage.
Met veel illustraties in zw/w en een apart katern met illustraties in kleur en een lijst van publicaties van Wim Veltman.
Als nieuw. ISBN: 9076156026.
Vereniging voor Vrije Opvoedkunst , Pb. 2003
--- Menswording voor de geboorte, Frits Wilmar. Een spirituele embryologie.
Dit boek gaat uit van een actuele vraagstelling: de vraag naar de oorsprong van het individuele menselijke bestaan.
Waar kom ik vandaan? En Wat was ik voor ik werd geboren?, zijn vragen die bewust of onbewust bij veel mensen leven.
Op het gebied van de embryonale ontwikkeling is deze vraagstelling bijzonder actueel.
Door geboortebeperking en abortus kan ieder voor de beslissing komen te staan in voorgeboortelijk menselijk leven, al of niet in te grijpen.
De persoonlijke visie op de herkomst en het ontstaan van dit leven heeft direct consequenties voor het handelen.
De natuurwetenschappelijke voorlichting neigt naar popularisering.
Er is een grote behoefte aan werkelijk inzicht in wat er bij de embryonale ontwikkeling gebeurt.
Op deze vraag wil de auteur met dit boek een antwoord geven.
Met een tweeledig doel: Informatie geven over de voorgeboortelijke ontwikkeling, en deze feiten belichten met resultaten van de geesteswetenschap, de antroposofie.
Door dit laatste aspect wordt een uniek element aan de discussie toegevoegd: de embryologie wordt hierdoor tot een beschrijving van een dramatisch incarnatieproces waarbij de geestelijke kern van de mens zich met een fysiek lichaam verbindt.
Het boek is zo geschreven dat het zonder medische of geesteswetenschappelijke voorkennis gelezen kan worden.
Wel is een actieve inzet nodig om zich de materie eigen te maken.
Dan kan de toegang worden gevonden tot een gebied van onvermoede wonderen en wordt het mogelijk een eigen inzicht te krijgen in de problematiek van het wezen en de herkomst van de mens.
In een goede staat, buitenkant heeft lichte gebruikssporen.
ISBN: 9060381580. Vrij Geestesleven, Pb. 1982
--- De vrije wereld van de verbeelding, Verena Kast. Ieder mens heeft de mogelijkheid om zich dingen voor de geest te halen, beelden op te roepen.
Deze vaardigheid vormt de basis van wat men ook wel imaginatie noemt.
Geleide imaginatie houdt zich bezig met het oproepen van innerlijke beelden, die men op zich laat inwerken en probeert te interpreteren.
Een volgende stap is dat de waargenomen beelden ook worden aangesproken, dat is de actieve imaginatie.
Verena Kast, die als therapeute een ruime ervaring heeft met actieve imaginatie laat de lezer kennismaken met de manier waarop men tot actieve imaginatie kan komen en hiermee zelf kan leren omgaan.
Verena Kast heeft psychologie, filosofie en literatuur gestudeerd.
Zij heeft zich vooral bezig gehouden met de psychologie van Jung.
Zij was eerst lerares, later docente aan het Jung-Instituut in Zurich en heeft een aantal publicaties op haar naam staan.
In goede staat. Naam op schutblad doorgestreept. ISBN: 9060697081. Lemniscaat Pb. 1989
--- De Tibetaanse kunst van het ouderschap, Anne Hubbel Maiden, Edie Farwell. Van voor de conceptie tot in de vroege kindertijd.
Een Amerikaanse psychotherapeute en een studente antropologie beschrijven de Tibetaanse tradities rondom conceptie, zwangerschap, geboorte en de opvoeding tijdens de eerste levensjaren van een kind.
Om dit goed te kunnen doen hebben zij een paar karakteristieke gezinssituaties binnen de huidige Tibetaanse gemeenschap in India samengevoegd.
Elk hoofdstuk begint met het weergeven van de belangrijkste ideeën m.b.t. de onderwerpen die in het desbetreffende hoofdstuk op zeer gedegen wijze en in een prettig leesbare stijl worden uitgewerkt.
Er wordt gedetailleerd beschreven hoe in de diverse gezinssituaties gereageerd wordt op de verschillende stadia van het ouderschap.
Duidelijk wordt dat het boeddhisme binnen de tradities de belangrijkste grondslag vormt en dat daarnaast ook bijgeloof een duidelijke invloed heeft. Het respect voor het leven en daarmee ook voor het (aanstaande) kind is door het hele boek voelbaar.
Een zeer waardevol boek voor (aanstaande) ouders die geïnteresseerd zijn in de visie van andere culturen op het ouderschap.
Bevat enkele zwart-witfoto's, verklarende woordenlijst, bibliografie en adressen van Tibet-organisaties.
Omslagfoto in kleur van Tibetaanse moeder en baby. Kreukje in 1 hoek. In een goede staat. ISBN: 90-74815-15-4. Kunchap Publicaties, Pb. 1999
--- Gea II, Hudi Woga. Notities van een unieke tweede aarde en haar mensheid, aan de keerzijde van onze Melkweg.
Hudi Woga is een pseudoniem van Munin Nederlander (Utrecht, 1942). Hij is publicist, illustrator en beeldend kunstenaar.
Van zijn hand verschenen een aantal publicaties: Kitesj, over de Russische graallegende; Thúle, over 'In de ban van de ring' van J.R.R. Tolkien; Sheleg, een analyse van het Strader-hoofdapparaat uit het derde Mysteriedrama van Rudolf Steiner; de Alchemische Bruilofd ontcijferd, een beschrijving en commentaar op het opmerkelijke verband tussen enerzijds hoge morele doelstellingen die tot de imitatio Christi voeren, en anderzijds logica en getaltheorie.
Daarnaast publiceerde hij twee omvangrijke dichtbundels, Dit en Zeker.
In 2002 publiceerde hij Gea II, een publicatie over een tweeling-aarde in onze melkweg, onder het alias Hudi Woga.
Zie voor zijn publicaties de specificaties en de samenvattingen op de website. Munin Nederlander illustreert zijn eigen werk.
Een deel van zijn oeuvre is te vinden in de rubriek Exposities.
Hij is Rozenkruiser en gelieerd antroposoof, en in deze zin is hij wetenschappelijk en geesteswetenschappelijk onderzoeker.
Nederlander publiceerde enkele artikelen in Novalis, Bres en Prana.
Artikelen over zijn werk verschenen in Bres, Prana, Novalis en de Volkskrant.
Hij is stichter van de initiatiefgroepen 'de Warmtegroep' en 'Dichtdoor'; respectievelijk een studiegroep die zich bezighoudt met ethertechnologie en een studiegroep die zich bezighoudt met literatuurvernieuwing.
Met een beperkte oplage van 1000 exemplaren.
De omslagillustratie is van Diane Wormgoor-Gorsira. De illustraties zijn van de auteur.
ISBN: 90-6874-020-2. Als nieuw. Aureolus B. V. Rotterdam, Pb. met stevige flappen, 2002.
--- Kinderfeestjes, José Sagasser, met illustraties van Wilbert van der Steen.
Thema's, uitnodigingen, voorbereidingen, tradities, spelletjes en handige tips. Welk soort feestje hoort bij welke leeftijd?
Welke versieringen kies je, welk cadeau is geschikt? Wie herinnert zich niet het geluksgevoel van vroeger op de vooravond van je verjaardag?
Alles zou de volgende dag om jou draaien, je zou worden omringd door vriendjes en dan nog de cadeautjes.
Om de verjaardag van je kind tot een onvergetelijke gebeurtenis te maken, schreef pedagoge José Sagasser dit boek, zo word elke verjaardag een echt feest.
Als nieuw. Hardcover uitgave. Areopagus, 2001
--- Levende opvoeding, Sri Aurobindo / De Moeder. Over lichamelijke en psychische opvoeding, yogi, bewijstzijn, samenleving, studeren, mantra enz. In dit boekje, deel uit een serie van vijftig boekjes over onderwerpen die het gehele terrein van het menselijk leven beslaan handelt over het thema 'levende opvoeding'.
De boekjes willen geselecteerde passages van Sri Aurobindo en de Moeder over een grote verscheidenheid van specifieke onderwerpen binnen ieders bereik brengen. Alle leven is yoga.
In goede staat. Lichte verkleuring. Blauw linnen uitvoering. Servire, 1975
--- Die Menschenschule, diverse nummers v.a. 1939
Tijdschriften zijn uiteraard Duitstalig en licht verkleurd, maar in goede staat.
---1939: Januari, Oktober.
---1944: September.
---1945: Februari, April, Oktober.
---1946: Maart. December.
---1947: Januari, Febr/Maart, April, Mei, Juni/Juli, Aug. Okt, Nov/December.
---1948: Jan, Febr, Maart, April, Juni/Juli, Aug./Sept, November.
---1949: Febr, Maart, April, Mei, Juli, Aug, September.
---1956: Februari, Maart, Juni.
--- Vrije Opvoed Kunst, V.O.K. tijdschriften diverse jaargangen v.a. 1938
Sociaal pedagogisch tijdschrift.
Aangeboden de volgende nummers:
---1938: Zesde jaargang.
Mei - Wagner.
---1948:
April, Puberteit / leerstof.
Oktober, 25 jaar Vrije School.
December, Kunst / Tijl Uilenspiegel / Rembrandt.
---1949:
Februari, Gezin en school.
Juni, Leerstof hogere klassen.
December. Mensbeeld als uitgangspunt van het onderwijs.
---1950:
April, Aanschouwelijk onderwijs en fantasie.
Juni, Leeftijd rond 12 jaar.
Augustus, School en beroep.
September, Victor Hugo / Darwin / Wagner / Marx.
November: School en maatschappij.
---1951:
Februari, Beweging.
Mei, Geschiedenis en evolutie.
Juli, Onderwijs / wetenschap / moraliteit.
---1952:
Januari, Tiende klas.
Maart, Voeding en opvoeding.
Mei, opleiding voor het beroep.
Juli, Elfde klas.
November, Twaalfde klas.
---1954:
Mei, Bonifacius / De mens en de kunst.
September, Opvoeding van volwassenen.
November, Onze verhouding tot de aarde.
---1955:
Mei, Opvoeding van de mens, een Europese taak.
September, Wetenschap en moraliteit.
---1956:
Mei, Geestelijke gezondheid.
Juli, Rembrandt, herdenking of verwachting?
September, Opbouw van het scheikunde onderwijs.
November, Verandering van het wereldbeeld tussen de 15e en 16e eeuw.
---1957:
Februari, De techniek als uitdaging.
Mei, Onze verhouding tot de aarde.
---1958:
Januari, Opleiding en vorming.
September, 25 jaar Geert Grote School.
December, Onderwijs en fantasie.
---1959:
Augustus/September, Schiller en de menselijke vrijheid.
November, Het religieuze element in de opvoeding.
---1960:
Februari, De jeugd binnen en buiten de grenzen.
November, Wiskunde en rekenen.
---1961:
Januari/Maart, Rudolf Steiner, 1861 1961.
Juni, Onderwijs technische en sociale evolutie.
September, Volkeren en rassen.
---1962:
Januari, Onderwijsvernieuwing.
April, Metamorfose als grondwet.
Augustus, Onderwijs en bedrijfsleven. (2x)
November, Zangers en ketters.
---1963:
Maart, De Vrije Scholen.
Oktober, Experiment onderwijsvernieuwing.
---1964:
Maart, Bovenbouw.
Juni, Vier aspecten van het Vrije Schoolonderwijs.
September, Verkeersonderwijs.
---1965:
Februari, Ontmoeting met de rassen.
Mei, Vraagstukken rondom volwassen worden.
---1966:
Maart, Literatuur in de bovenbouw.
November, Het kleine kind in de wereld van volwassenen.
---1967:
Januari, De klank tussen stof en geest.
---1968:
September, Metamorfose.
November, Verwondering.
---1969:
Januari, Lerarenopleiding.
Mei, Onderwijs en verandering.
Juli, Revolutie en ontwikkeling.
Oktober, 50 jaar Vrije Scholen.
---1970:
Februari, 50 jaar Vrije School Beweging.
Mei, Nieuwe vormen van beoordeling.
Juli, mensbeeld als grondslag van de opvoeding.
September, Tijdsfenomenen en toekomstperspectieven.
November, Herbert Hahn.
---1971:
Januari, Verzorging van het levenselement.
April, Blik op een nieuwe maatschappijstructuur.
Juli, 5 jaar Kleuterfonds.
September, 100 jaar evolutieleer.
November, Euritmie.
---1972:
Mei, De Vrije Hogeschool.
September, Vrije opvoedkunst, Geert Grote School.
---1975:
Nr 1: Genezend element in opvoeding en onderwijs.
Nr 3 / 4: Vrije Scholen en middenschool.
Nr. 5: Handvaardigheid en sociale weerbaarheid.
Nr. 6: Ouderparcitipatie.
--- 1976:
Nr. 2: Contourennota en Vrije School.
---1977:
Nr 2 / 3: School en scholingsweg.
Nr.4: Generaties en volken.
Nr. 5: Arnold Henny.
---1978:
Nr.1: Mensvorming en beroepsopleiding.
Nr. 3: Sociale impuls.
Nr 4: Voeding en opvoeding.
Nr.6: 1879 1079, drie generaties.
---1979:
Nr 3: Het kleine kind.
Nr.4: Tijd en ritme, kosmische invloeden.
Nr. 6: Motivatie van de jeugd.
--- 1980:
Nr 1: De zuigeling.
Nr. 2: De achtste klas.
Nr. 4: De negende klas.
Nr.5: Bouwen.
Nr. 6: Kind en religie.
---1981:
Nr. 1: Europa tussen Oost en West.
Nr. 2: De tiende klas.
Nr. 3: De 17-jarige in de elfde klas.
Nr. 4: Kleuren.
Nr. 5: Vormen.
Nr. 6: Heilpedagogie.
---1982
Nr 1: Euritmie.
Nr. 2: Kleuter in de gevarenzone.
Nr. 3: Elfde klas in de praktijk.
Nr. 4: Goethe en de natuurwetenschappen.
Nr. 5: Pedagogie en landbouw.
Nr. 6: De twaalfde klas.
---1983:
Nr. 1: Vrije School en onderwijswetten.
Nr. 2: Vervolg twaalfde klas.
Nr. 3: Het dilemma van de vrijheid.
Nr. 4: Vrije Scholen in de wereld.
Nr. 5: wat is ontwikkeling?
Nr. 6: Het leerplan is de mens.
---1984:
Nr. 1: Levensfasen.
Nr. 2: Zintuigen.
Nr. 3: Seksuele opvoeding.
Nr. 4: Ouders in de school.
Nr. 5: Vervolg seksuele opvoeding.
Nr. 6: De brug naar de wereld van het kleine kind.
---1985:
Nr. 2: Vreemde talen onderwijs.
Nr. 3: Sociale ontwikkeling van het kind.
Nr. 4: De computer.
Nr. 5: Het kind en de bedreigde natuur.
Nr. 6: De oorspronkelijke impu;s.
---1986:
Nr. 1: Verslaving en Arta.
Nr. 2: Bewegingsonderwijs.
Nr. 3: Schoolreisjes, excursies en werkweken.
Nr. 4: Jeugdproblematiek als tijdspiegel.
Nr. 5: Spraakvorming en drama.
Nr. 6: Afsluiting van het onderwijs.
---1987:
Nr. 1: Ziektebeelden bij kinderen.
Nr. 2: Afscheid van de zevende klas.
Nr. 3: Kwalitiet van onderwijs.
Nr. 4: Het juiste ogenblik.
Nr. 5: Kleding.
Nr. 6: Beroepen.
---1988:
Nr. 1: Levenskunde en levensvisie.
Nr. 2: Religie in de school.
Nr. 3: Tobiasschool, speciaal onderwijs.
Nr. 4: Wiskunde, een andere wereld.
Nr. 5: Twee mensen: Sadat en Romero.
Nr. 6: Organische architectuur.
Nr. 7: Signalen binnen en buiten de school.
Nr. 8: Mens en muziek.
---1989:
Nr. 1: Sociale impuls.
Nr. 2: Overzichtelijk bijblijven.
Nr. 3: Het gezin in deze tijd.
Nr. 4: Driegeleding.
Nr. 5: 1789 1989.
Nr. 6: natuur en cultuur.
Nr. 7: 70 jaar vrije Scholen.
Nr. 8: Pioniers, Hahn en Stein.
Nr. 9: Achtergronden Sint Nicolaasfeest.
Nr. 10: Driegeleding.
---1990:
Nr. 1: Driegeleding, vervolg.
Nr. 2: Zuid-Afrika.
Nr. 3: Parcival.
Nr. 4: Het gezin, gezinstherapie.
Nr. 5: Kalewala I.
Nr. 6: Waarnemen van natuurwezens.
Nr. 7: Kalewala II.
Nr. 8: Tuinbouw.
Nr. 9: levensfasen / Techniek en onderwijs.
Nr. 10: Oostblok.
---1991:
Nr. 0: Vrijbuiters van Lier / Joanne Klink.
Nr. 1: Opvoeden voor de toekomst.
Nr. 2: Paul Veltman.
Nr. 3: De mens achter dier en plant.
Nr. 4: Zelfbestuur van de school.
Nr. 5: Aardrijkskunde.
Nr. 6: Geschiedenis.
Nr. 8: De eerste kinderjaren.
---1992:
Nr. 1: Karma en reincarnatie / lezen en schrijven.
Nr. 2: Levenswater / rembrandt en Mandelstam.
Nr. 3: Genezing.
Nr. 4: Jonge mensen, oude mensen.
Nr. 5: Zomer.
Nr. 6: Waldorf / Zwaard van Michael / Vertelstof.
Nr. 7: Omgaan met gestorvenen / Euritmie / vertelstof.
Nr. 8: Leerplan / Franciscus.
---1993:
Nr. 1: Sprookjes en Europa.
Nr. 2: Testen / Zuid-Afrika / zwerfkinderen.
Nr. 3: Godsdienstonderwijs / verslaving / Denemarken.
Nr. 4: Pesten / Loslaten moet je leren.
Nr. 5: Zomer.
Nr. 7: Voeding en opvoeding / Getuigschriften.
Nr. 8: Twee Jezuskinderen / Kindertekeningen.
---1994:
Nr. 1: Dierkunde / Scythen.
Nr. 2: Acht jaar dezelfde leerkracht? / Aletta Jacobs.
Nr. 3: Linkshandig / Jaarfeesten.
Nr. 4: Wiskunde en mysticus, Brouwer / Parijs / Meppel.
Nr. 5: Hoogvliegers / Henriette Roland Holst.
Nr. 7: Eerste klas / Louis Bolk.
Nr. 8: Sint Maarten / kerstspelen.
---1995:
Nr. 1: Stress / Een goede leerkracht begint bij het kind.
Nr. 2: Schiller.
Nr. 3: Aardrijkskunde / Allochtone kindern.
Nr. 4: Leerkracht Vrije School / Laatkomers en uitbrekers.
Nr. 5: Spelen en de vrije mens / Schooldokter.
Nr. 6: Het kleine kind.
Nr. 7: Egypte en Kenia.
Nr. 8: Kerstspelen in de gevangenis / Egypte.
---1996:
Nr. 1: Oordeelsvorming.
Nr. 2: Vernieuwingen / Duobaan.
Nr. 3: Racisme / Leerlingvervolgsysteem.
Nr. 4: Feestvieren / Sterven van kinderen.
Nr. 5: Sint Jan.
Nr. 6: Temperament / Michaelsfeest.
Nr. 7: Taalonderwijs.
Nr. 8: Euritmie.
---1997:
Nr. 1: Van meisje tot vrouw. Elfje.
Nr. 2: Angstige, verdrietige en onrustige kinderen.
Nr. 3: Hoogbegaafd.
Nr. 4: Pleidooi voor aandacht.
Nr. 5: Sint Jan.
Nr. 6: Techniek / Prestatiespook.
Nr. 7: Pubers.
Nr. 8: Het juiste gebaar, woord en gedachte.
---1998:
Nr. 1: eerste klasser / Ademen!
Nr. 2: Tweede klasser.
Nr. 6: Zesde klas / Eetproblemen.
Nr. 7: Zevende klas.
Nr. 8: Achtste klas.
---1999:
Nr. 2: Negende klas.
Nr. 3: Tiende klas.
Nr. 4: Geschiedenis in de tiende klas / Anorexia.
Nr. 5: Elfde klas.
Nr. 6: Geschiedenis in de elfde klas.
Nr. 7: Twaalfde klas / Tobiaskinderen.
Nr. 8: Geschiedenis in de twaalfde klas.
---2000:
Nr. 1: Middenbouw / Apple.
Nr. 2: Adolescentie / Hoogbegaafde kleuter.
Nr. 3: Nieuwetijdskinderen / Laptop.
Nr. 4: Pubers / Jeanne Meys.
Nr. 5: Project 2000 / televsie kijken.
Nr. 6: Pesten / Psychologie.
Nr. 7: Hoe rouwen kinderen?
Nr. 8: Het rondje achterhaald? Kerstspelen.
---2001:
Nr. 1Moeder en kind zijn één / Hoogbegaafd.
Nr. 2: genezende verhalen.
Nr. 3: Praktische stroom onderwijs.
Nr. 4/5: Van Vrije School naar regulier onderwijs.
Nr. 6: Ziek en toch naar school.
Nr. 7: Inenten / BSO.
Nr. 8: De euritmist van nu.
---2002:
Nr. 1: is ons onderwijs vrij?
Nr. 2: Gulden middenweg / Leren.
Nr. 3: Voeding / Dans rond het kind.
Nr. 4/5: Levensecht leren.
Nr. 6: IJzer smeden.
Nr. 7: Kleuterleidster / Spelen.
Nr. 8: Bron van warmte en licht.
---2003:
Nr. 2: Lopen, spelen, denken.
Nr. 3: Beelden en tegenbeelden / Goethe.
Nr. 4: Rijn en Nijl.
Nr. 5: Samen door één deur.
Nr. 6: Waarnemen en oordelen.
Nr. 7/8: Gaven van de herders.
---2004:
Nr. 1: Grenzen stellen, grensbeleven.
Nr. 2: Grensoverschrijdingen.
Nr. 3: De ontdekking van een goede wereld.
Nr. 4: Daar wil ik wel naar toe!
Nr. 5: Parcival in de praktijk.
Nr. 6: Fabels, vertellingen, Esopus.
Nr. 7/8: Kerstspelen.
---2005:
Nr. 1: Op zoek naar het etherische.
Nr. 2: het leven herontdekken.
Nr. 3: Een ervaring die het leven vormt.
Nr. 4: Schiller.
Nr. 5: Een werkelijke ontmoeting.
Nr. 6: De oneindige elementen.
Nr. 7/8: Wat zongen de engelen?
---2006:
Nr. 1 / 2: Kunst en het wezen van de mens.
Nr. 3: esthetische opvoeding.
Nr. 4: Reizen door de ziel.
Nr. 5: Esthetische opvoeding.
Nr. 6: Novalis College.
Nr. 7/8: Herderspad en Koningsweg.
---2007:
Nr. 1: Het sociale en de werkelijkheid van de mens.
Nr. 2: Gewoonten in de opvoeding.
Nr. 3 /4: Eros en Fabel / Saint Germain.
Nr. 5: Esthetische opvoeding.
Nr. 6: 100 jaar pedagogische impuls.
Nr. 7 /8: het kindje in het bos, adventssprookje van Veltman.
---2008:
Nr. 1: Vrijheid van onderwijs.
Nr. 2: Foute kinderen bestaan niet.
Nr. 3: Christofoor.
Nr. 4 /5: De geest van de waarheid.
Nr. 6: Natuurbeleving I. / Bomenbeeld.
Nr. 7 /8: Natuurbeleing II / vredespedagogie.
---2009:
Nr. 1: Gezond onderwijs I.
Nr. 4: Gezond onderwijs III.
Nr. 5/6: Gezond onderwijs IV.
Nr. 7 /8: Gezond onderwijs V.
---2010:
Nr. 1 /2: Franciscus / Gorki / Spreuken.
Nr. Nr 3: Schilderen / Comenius / Stille Week.
Nr. 6: Uw kind in de wereld.
Beschrijving van de inhoud van:
--- Kleuren. Vrije Opvoedkunst. Sociaal pedagogisch tijdschrift. Nr. 4, 1981.
Dir deel is geheel gewijd aan kleuren.
De artikelen zijn geschreven door:
Kleuren, Joes Gerretsen.
Kleuren, in en om ons: W. van Mansvelt-van Lynden.
Wat doet de kleur met jou- en wat doe jij met de kleur, J. de Kok.
Kleuren, Tonie Bernet Kempers Lievegoed.
Over zien en gezien worden, over Goethes Farbenlehre, Jan Mienis.
Over het koloriet in de schilderkunst, W.F. Veltman.
Vorm en kleur in de therapie, Eva Mees-Christeller.
Levende school, kleuren, Erna Landweer.
Boekbespreking van De Kleuren, werking en karakter, van Rudolf Steiner.
PER BOEK BIEDEN / REAGEREN SVP
Dit boek gaat uit van de werkwijze van consultatiebureaus op antroposofische grondslag. Het verzorgen en opvoeden van een peuter roept bij ouders veel vragen op.
In dit praktische boek worden veel van die vragen beantwoord en beschrijven de auteurs in korte, overzichtelijke hoofdstukken een aantal belangrijke elementen bij het opvoeden van peuters, zoals voeding (Hoeveel moet een kind van twee eten en wat moet het eten?), zindelijkheid (Hoe maak je een peuter zindelijk en wanneer?), straffen en belonen, regels en grenzen, omgang met broertjes en zusjes, ruzie, de houding van de ouders onderling tegenover elkaar en het kind, kinderopvang, vertellen en voorlezen, spel en speelgoed.
Ook worden er per leeftijdsfase (1-1.5, 1,5-2, 2-3 en 3-4 jaar) praktische adviezen gegeven. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan ziekten en zorgen en gaat in op het omgaan met o.a. pijn en koorts, kinderziekten, inentingen, allergieën, omgaan met zieke kinderen, eet- en slaapproblemen. Ook wordt er aandacht besteed aan kinder-EHBO.
In samenwerking met : Guus van der Bie, Anneke Maissan-van der Hoeven, Toke Wormer-Bezuijen.
Met zw/w illustraties van Veronica Nahmias. Met register. Vierde druk.
ISBN: 9062386083. In een goede staat, met wat strepen in de marge. Christofoor, Pb. 2003
--- De eerste drie kinderjaren, Karl König. Leren lopen, leren spreken, leren denken. Inleiding:
In de eerste drie jaren van zijn bestaan ontplooit de mens de mogelijkheden, om hier op aarde volledig als 'mens' te kunnen leven. In het eerste levensjaar leert hij lopen, in het tweede jaar spreken en in het derde jaar ontwaakt het denken.
Hij wordt geboren als een hulpeloze zuigeling en door het verwerven van deze drie mogelijkheden wordt hij pas een wezen dat zichzelf kenbaar kan maken, dat zich vrij bewegen kan en dat met behulp van het spreken in bewust contact kan treden met de hem omringende mensenwereld.
Hierbij voltrekt zich een soort drievoudig wonder, want hierin openbaart zich, meer dan instinct, aanpassing of erfelijkheid.
Het leren van deze drie fundamentele menselijke vermogens is een genade, die iedere mens verleend wordt, maar buitengewoon ingewikkeld verloopt. Wanneer men dit alles nader bestudeert, zal men ontdekken hoe de totale mens op alle mogelijke manieren vervlochten is met deze processen.
In de volgende uiteenzettingen zullen we eerst het spoor volgen, dat tot het leren lopen, spreken en denken leidt.
Een slotbeschouwing zal zich bezig houden met het samenspel van deze drie fundamentele vermogens en hun samenhang met de drie hoogste zintuigen: de woord zin, de denkzin en de ik zin.
In een redelijk goede staat. Verkleurd. Kaft met vouwtjes en vlekjes. ISBN: 9060380789. Vrij Geestesleven, Pb. 1981
--- Kinderen met ontwikkelingsproblemen, Walter Holtzapfel. Inzichten uit de Antroposofische heilpedagogie. Vrijwel elk kind heeft in een bepaalde fase van zijn ontwikkeling te kampen met problemen als lusteloosheid, agressiviteit, angstgevoelens, etc. Ouders en opvoeders kunnen veel doen om deze problemen te helpen overwinnen.
Moeilijker ligt dat bij de echte ontwikkelingsstoornissen.
Deze, vaak aangeboren 'afwijkingen' bepalen het hele leven van het betreffende kind. Toch kan er ook bij deze kinderen veel worden gedaan.
Door een gerichte aanpakkunnen vaak kleine maar belangrijke ontwikkelingsstappen worden gezet. Het leven van deze kinderen wordt hierdoor menswaardig en zinvol.
Holtzapfel (antroposofisch arts en heilpedagoog) heeft zich jarenlang intensief beziggehouden met in hun ontwikkeling gestoorde kinderen.
Hij heeft de aanwijzingen die Rudolf Steiner voor diagnose en therapie heeft gegeven uitge werkt en in de praktijk getoetst.
Dit boek is de neerslag van zijn ervaringen. Het behandelt een groot aantal ziektebeelden en biedt een schat aan inzichten en praktische raadgevingen.
Aan de orde komen o.a. epilepsie, hysterie, dwangmatigheid, dyslexie, kleptomanie, autisme, mongolisme en verstandelijke beperkingen.
Dit boek is niet alleen van belang voor orthopedagogen, artsen en verzorgers. Het is heel waardevol voor iedereen die met kinderen omgaat. Veel 'normale' ontwikkelingsproblemen worden nl. begrijpelijker tegen de achtergrond van de beschreven ziektebeelden.
Het boek is ook zo beschreven dat het geschikt is, zowel voor vakmensen als voor leken. Het biedt inzichten en inspiratie.
In goede staat. Naam uit schutblad geknipt. ISBN: 9060382579. Uitgeverij Vrij Geestesleven, Pb. 1991
--- De dag van morgen zal voor het zijne zorgen, Herbert Hahn. 1949 1974. Der morgige Tag wird für das Seine Sorgen. Nederlands- en Duitstalig.
Met een voorwoord van Maria Hahn.
In een goede staat. 23 pp, softcover, Rode kaft, tekst gedrukt op mooi blauw papier.
t.g.v. 25-jarig bestaan van de Rotterdamse Vrije School, 1974
--- Mijn lot heeft vlam gevat, Marcel Seelen. Droom en daad van de Vrije School.
Een informatief boek, geschikt als kennismaking geschikt de Vrije School; tegelijkertijd een kritische reflectie op de plaats van deze 'traditionele vernieuwingsschool' bij de overgang naar een nieuwe eeuw.
In een prikkelend essay beschrijft Marcel Seelen 'droom en daad' van de Vrije School in Nederland. Bevlogen én kritisch worden geschiedenis, spirituele achtergrond en didactiek van de Vrije School uit de doeken gedaan. Ook dagelijkse lessituaties, pedagogische problemen, ervaringen van ouders e.d. komen in beeld Door de complexe, veelomvattende 'daden' van de Vrije School schemert steeds ook de eenvoud van haar droom: kinderen helpen te worden wie zij zijn - hun tot vlam te laten vatten.
Net als Montessori-, Dalton- en Jenaplan-scholen zijn de Vrije Scholen een product van liet vernieuwingsstreven (lat in liet begin van de twintigste eeuw door de onderwijswereld waarde. In 1923 startte de eerste Nederlandse Vrije School in een Haags benedenhuis met tien kinderen. Inmiddels is liet pionierswerk uitgegroeid tot een gevestigde beweging, met ruim negentig scholen over het hele land.
Een boek ter ere van het 75-jarig jubileum van de Vrije Scholen in Nederland, dat met één flamboyante pennenstreek lijkt te zijn neergezet, in een vlotte stijl van hoog literair gehalte. Met zijn terugblik op het rijke verleden van deze schoolbeweging weet Seelen zelfs het actualiteitsgevoel van de lezer te prikkelen. Ten aanzien van het heden beschrijft hij al even uitdagend de sterke én de zwakke kanten van de Vrije School als één van de zogenaamde Traditionele Vernieuwingsscholen in ons land.
Het meest sprekend zijn de puntig uitgevoerde beschouwingen natuurlijk voor wie de Vrije School al langer kent. Maar voor lezers met een algemene belangstelling voor onderwijs biedt deze bundel essays ongetwijfeld een boeiende kennismaking.
In goede staat. ISBN: 9060384407. Vrij Geestesleven, Pb. 1998
--- Anders bekeken, Robert de Klerk en Marianne Langemeijer. Een holistische benadering van opvoeding.
Ouders, onderwijskrachten en hulpverleners hebben steeds vaker te maken met kinderen die opvallen door apart gedrag, wijze uitspraken of grote gevoeligheid.
Nu worden deze kinderen ook wel nieuwetijdskinderen genoemd of Indigokinderen.
Men beseft dat zij een andere aanpak nodig hebben, maar welke?
Het boek gaat over een nieuwe, holistische benadering van opvoeding, die zoekt naar de unieke kwaliteiten van elk kind. Pas als die worden herkend, kan een kind zich wezenlijk ontplooien.
Dit boek biedt bovendien een kijk in de keuken van therapeuten die dat positieve uitgangspunt hanteren.
Aan de hand van de persoonlijke ervaringen van ouders, kinderen en therapeuten komen vele zaken aan bod: huilbaby's, probleempubers, slaap- en leerstoornissen, beelddenken, hoogbegaafdheid en nog veel meer.
Wat kun je er zelf aan doen? Wanneer heeft je kind hulp nodig? welke therapie is dan het best? Hoe weet je of een therapeut goed is? Wat gebeurt er eigenlijk in zo'n therapeutische sessie?
Op deze en veel andere vragen geeft dit boek verrassende en nieuwe antwoorden.
Steeds vaker blijken volwassenen (ouders, leerkrachten, therapeuten) tot de bevinding te komen dat er kinderen zijn met een bijzondere 'ziele-opdracht', bestemd om de wereld naar een meer spiritueel niveau te brengen.
Het spreekt bijna vanzelf dat zich verschillende visies ontwikkelen op de vraag waarom sommige kinderen zich 'anders' gedragen en hoe je hen het beste kunt begeleiden.
Dit boek belicht in heldere taal een holistische benadering van opvoeding en onderwijs die uitgaat van 'dit' kind dat op 'dit moment' in 'deze specifieke omstandigheden' om aandacht en begeleiding vraagt.
Deel I ontleedt algemene facetten, zoals meervoudige intelligentie, innerlijk kompas, persoonlijkheidsontwikkeling, relatie tussen ouders en kinderen, therapeutische hulp.
Deel II biedt vijfentwintig (succes)verhalen over kinderen tussen 1,5 en 15 jaar, genoteerd op basis van praktijkervaring van ouders en therapeuten.
Telkens is een bepaald gedragspatroon (hyperactief gedrag, wisselende stemmingen, woedeaanvalllen, leerachterstand) aanleiding tot nadere analyse en beschrijving van gevolgde therapeutische behandeling.
De samenstellers, verbonden aan de Stichting Nieuwetijdskinderen, betogen dat naast problemen ook kwaliteiten en de hele leefomgeving aan de orde moet komen.
Met leeswijzer en register. Als nieuw. ISBN: 9021543753. Servire, Pb. 2004
--- Herinneringen van een nieuwetijdskind, Joop van der Hagen. Joop van der Hagen, shrijver en schilder, laat ons in woord en beeld kennismaken met een herinneringsvermogen dat we over het algemeen zijn kwijtgeraakt.
Bij veel jonge kinderen kunnen we dit herinneringsvermogen vrij gemakkelijk opnieuw activeren.
Vooral kinderen van deze tijd zijn zeer gevoelig en ontvankelijk voor indrukken van andere werelden en de dimensies van het bestaan.
Kinderen van nu zijn de volwassenen die in de toekomst de aarde vorm gaan geven.
Het is voor hen, voor ons en voor Moeder Aarde van levensbelang dat het contact met de spirituele wereld wordt hersteld.
Joop van der Hagen is therapeut en leraar.
Hij is een moderne sjamaan die ons aanzet tot bewustzijnsgroei door ons te laten herinneren wie we zijn.
Samen met zijn echtgenote Kitty heeft hij een methode voor therapie en bewustzijnsgroei ontwikkeld, die zij Energiewerk hebben genoemd en die ook zeker geschikt is voor het werken met (nieuwetijds) kinderen.
Tekst en schilderingen van Joop van der Hagen. Als nieuw. ISBN: 907379899X. Energiewerk. Hardcover. Akasha, 2003
--- Binnen de perken te buiten, Lex Bos. Over het omgaan met grenzen en het vinden van de menselijke maat.
In de huidige maatschappij verschijnt het fenomeen 'grens' vaak in een dubbele vorm: als grenzeloosheid, het doorbreken of niet erkennen van alle begrenzingen, en als de roep om strengere normen, regels, veiligheid, structuur, de roep dus om scherpe begrenzingen te stellen.
Lex Bos zet in dit boek uiteen dat het grensthema wezenlijk bij de mens hoort.
Als burgers van twee werelden, van de aardse en van de geestelijke wereld, zijn wij zelf een grensgebied, een grensgebied waar vrijheid en liefde zich kunnen ontwikkelen.
Lex Bos sluit dan aan bij Schiller die beschreef hoe de mens weliswaar in staat is vrijheid te ontwikkelen, maar ook aan twee kanten onvrij is.
-Als burger van de stoffelijke wereld is de mens onvrij omdat zijn lichaam moet gehoorzamen aan de wetten van de natuur.
Dit noemde Schiller de 'Stofftrieb'.
-Als burger van de geestelijke wereld is de mens onvrij doordat zijn denken aan vormgevende wetmatigheden gebonden is (van bijvoorbeeld cultuur, geloof of traditie). Dit noemde Schiller de 'Formtrieb'.
-Alleen in het eigenlijke grensgebied tussen stof en geest is de mens in staat vrijheid en liefde te ontwikkelen. Dit gebied noemde Schiller de 'Spieltrieb'.
Lex Bos laat zien dat het doorbreken van grenzen en het stellen van grenzen te maken heeft met het willen ervaren van een buiten- en binnenwereld, en het ontwikkelen van een eigen wereld tussen 'buiten' en 'binnen'.
Hij besluit zijn boek met een uitgebreide samenvatting en aanwijzingen voor het geven van seminars over dit onderwerp.
Als nieuw. ISBN: 9062386784. Christofoor, Pb. 1999
--- Liefde en seksualiteit, Jeanne Meijs. Eros en Fabel. Seksuele voorlichting.
Dit boek van Jeanne Meijs bestaat uit twee delen: een eerste deel over planeetkwaliteiten in relatie tot seksualiteit en tot het sprookje 'Eros en Fabel' van Novalis en een tweede deel over seksuele opvoeding in de praktijk.
Met de planeetkwaliteiten worden zeven kijkrichtingen uitgewerkt van waaruit je naar het menselijke zielenleven kunt kijken, in dit geval dan met name naar het gebied van de seksualiteit.
Evenals het tweede deel in het boek is dit eerste deel in velerlei opzichten zeer herkenbaar en praktisch bruikbaar.
De werkelijke waarde van dit boek is mijns inziens echter gelegen in de wijze waarop de auteur vanuit diezelfde planeetkwaliteiten het sprookje Eros en Fabel onthult en inzichtelijk maakt.
Het werk van Novalis (1775-1801) is niet altijd zo eenvoudig toegankelijk.
Wie 'Eros en Fabel' voor de eerste keer leest zal wellicht vertwijfeld op zoek gaan naar kop of staart.
Jeanne Meijs relateert de zeven planeetkwaliteiten vanuit het brede spectrum aan onderwerpen op het gebied van seksualiteit aan de zeven hoofdfiguren uit het sprookje:
-de drie vrouwen (de moeder, Ginnistan, Sophie),
-de drie mannen (de vader, Eros, de schrijver) en
-het kind Fabel.
In echte sprookjes zijn de hoofdpersonen en de gebeurtenissen beelden voor kwaliteiten en processen in de ziel van de mens. In de wijze waarop aspecten van de seksualiteit verbonden worden met dit apocalyptische sprookje, wordt de betekenis van de seksualiteit in de ontwikkeling van de mens individueel, maar ook als mensheid hier op aarde in volle omvang zichtbaar: een worstelende zoektocht, vol gevaren, naar werkelijke liefde zoals de leraar van de mensenliefde ons die leert, Christus in ons.
In het ontroerende slotbeeld van het sprookje, waarin de kleine Fabel het eeuwige kind in ons, onze toekomst vanuit haar borst een onverbrekelijke gouden draad gaat spinnen, lijkt het dan ook te gaan om hetzelfde goud als dat waaruit die stad van liefde bestaat, die aan het einde van de Openbaring van Johannes neerdaalt.
Het sprookje zet de soms zo dolende ploetertocht van de mens door dat land vol billboards, misbruik, jaloezie en verslaving in een context van de grote zoektocht van de mensheid naar de echte mensenliefde.
Seksualiteit is een geïsoleerd gebied geworden, dat overdreven opgehemeld of juist verguisd wordt. Een gezonde omgang met dit gebied vraagt van ons, seks opnieuw te integreren in het geheel van menselijk samengaan.
Als seksualiteit in menselijke relaties een vrij bespreekbaar gebied is dat ingebed wordt in de groei naar een liefdevolle omgang met elkaar, dan hebben volwassenen jongeren weer iets te bieden en kunnen zij voorlichten.
Seksuele voorlichting die alleen de technische facetten bespreekt en meer niet, is een leugen. Want dan is er geen voorlichting, maar alleen de geruststellende gedachte dat het besproken is. Seksuele voorlichting betekent in werkelijkheid je kinderen voorbereiden op het vormen en behouden van warme menselijke relaties als geheel.
Om dat te verwekken en te bevorderen ontstond dit boek. Het bespreekt seksualiteit, relaties, liefde en vele aanverwante onderwerpen.
In haar eerdere boeken heeft de schrijfster al laten zien een diepgaand inzicht te hebben in de psyche van jongeren.
Ze werkt al meer dan 20 jaar als therapeute in jeugd- en opvoedingszaken.
In dit boek weeft ze haar inzichten om het sprookje Eros en Fabel van Novalis, en neemt als ingangen de antroposofische inzichten over het wezen van metalen en planeten mee in haar analyse, wat tot verassende inzichten en samenhangen leidt ten aanzien van de rol van en het spreken over seksualiteit in de opvoeding.
Als nieuw. Hardcover uitgave, 430 bladzijden, pakketpost. ISBN: 9062386253. Christofoor, 2006
--- Heilpedagogische cursus, Rudolf Steiner. Gezichtspunten voor de behandeling van in hun ontwikkeling gestoorde kinderen.
12 Voordrachten gehouden in Dornach van 25 juni t/m 7 juli 1924.
Het boek bevat voordrachten welke Steiner hield rondom de opvang en behandeling van ontwikkelingsgestoorde kinderen.
In zijn lezingen legt hij de verbanden tussen geestelijk en lichamelijk funktioneren en tussen de lichamelijke processen onderling.
Ook schetst Steiner op welke wijze de menselijke ontwikkeling verloopt, een visie die op verscheidene punten afwijkt van de gebruikelijke.
De theorie neemt Steiner als uitgangspunt om het ziekelijke funktioneren te begrijpen.
Vanuit zijn visie worden verscheidene ziektebeelden en gedragsstoornissen besproken.
De theorie toetst Steiner aan konkrete gevallen - kinderen opgenomen in "De Lauenstein" (behandelingsinstituut in Jena).
GA 317. Omslagillustratie: Mercuriuszegel. Achter in het boek diverse bordtekeningen in kleur.
In goede staat. ISBN: 9060381890. Vrij Geestesleven, Pb. 1983
--- De levende school, Lievegoed, Veltman, Mees, Moens. Ouders, leraren en besturen rond het kind in de Vrije Scholen. Bij een Landdag in Driebergen in het voorjaar van 1979 vond een ontmoeting plaats van honderden ouders, leraren en bestuurders van Vrije Scholen in Nederland.
De bijeenkomst werd een manifestatie van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de schoolbeweging als geheel en in het bijzonder voor het schoolgaande kind.
In dit boek zijn de volledige teksten afgedrukt van de voordrachten die op de Landdag werden gehouden door Bernard Lievegoed, Wim Veltman, R.S. H. Mees en J. Moens.
In een goede staat. ISBN: 9060381467. Vrij Geestesleven, Pb. 1980
--- De Vrije Scholen W. F. Veltman, beginselen en methode. Dit boekje wil een inzicht geven in de Vrije-schoolmethode en Vrije-schoolpedagogiek. De grondslag voor de vrije school werd gelegd door de ideeën van Rudolf Steiner.
Tegenover de nivelleringstendensen en de sterk onderwijstechno logische benadering in het huidige onderwijsbestel wordt hier sterk de nadruk gelegd op de vrijheid en verantwoordelijkheid van het individu en zijn geestelijke creativiteit.
Het Vrije-schoolonderwijs is gebaseerd op de antroposofische geesteswetenschap, de uitgangspunten worden met heldere motieven toegelicht. De praktijk van alle dag wordt kort maar duidelijk aan deze inzichten getoetst.
Roestvlekjes. In een goede staat. ISBN: 9060380134. Vrij Geestesleven, Pb. 1976
--- Waldorf, Vrije School Pedagogie. Een uitgebreide tentoonstellingscatalogus ter gelegenheid van de 44e zitting van de Internationale Conferentie over Opvoeding van de Unesco in Genéve.
Initiatiefnemer en uitgever: Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiner.
Inhoud: diverse onderwerpen over de ontwikkeling van kinderen en de inhoud van de verschillende schoolvakken, het hoe en waarom.
Goede uitleg, mooi illustratiemateriaal. As nieuw. Uitgegeven in 1996
--- De gouden ster. Wim Veltman. Grepen uit het levenswerk van Wim Veltman, strijder in hart en ziel.
Dit boek is een eerbetoon aan Wim Veltman (1923), die op veel gebieden grote verdiensten heeft gehad, als leraar, schrijver, en zeker ook als inspirator van en schrijver voor het tijdschrift Vrije Opvoedkunst.
Het bevat een ruime bloemlezing uit Veltmans artikelen voor dit tijdschrift. Die artikelen gaan zeker niet alleen over pedagogie, maar bestrijken een breed cultureel en spiritueel gebied. Wie de artikelen in dit boek leest, maakt een boeiende reis door de culturele ontwikkeling van de mensheid, en krijgt meteen een beeld van de veelzijdigheid van Wim Veltman.
Uit de inhoud:
Novalis en de verbeeldingskracht;
Geschiedenis als ontwikkelingsgang van het denken;
Moderne techniek en geestelijke krachten;
Griekenland: erfenis of wedergeboorte?;
Wiskunde en wereldgeschiedenis;
De doopvont van Zedelgem;
Hamlet en de Cid;
Metamorfosen en tegenbeelden van Parzival;
Arabieren en de graal;
De Skythen;
Sappho en de lesbische liefde;
Muziek en het boze;
Europa, het midden en de opvoedkunst;
Rembrandts bijbel;
Karakter en moraliteit;
Kleurgebruik in de kunst als aspect van bewustzijnsontwikkeling;
Shakespeare en het schooltoneel;
Toyohiko Kagawa;
Het vrijeschoolleerplan als organisme;
Victor Hugo en de ontdekking van het kleine kind;
De Wijzen uit het Morgenland;
Zangers en ketters.
In de bundel komen ook vrienden en geestverwanten aan het woord: Frans Lutters, Arnold Henny, Jan Alfrink, Rob Tuk en Rudolf Mees schreven speciaal voor de bundel een bijdrage.
Met veel illustraties in zw/w en een apart katern met illustraties in kleur en een lijst van publicaties van Wim Veltman.
Als nieuw. ISBN: 9076156026.
Vereniging voor Vrije Opvoedkunst , Pb. 2003
--- Menswording voor de geboorte, Frits Wilmar. Een spirituele embryologie.
Dit boek gaat uit van een actuele vraagstelling: de vraag naar de oorsprong van het individuele menselijke bestaan.
Waar kom ik vandaan? En Wat was ik voor ik werd geboren?, zijn vragen die bewust of onbewust bij veel mensen leven.
Op het gebied van de embryonale ontwikkeling is deze vraagstelling bijzonder actueel.
Door geboortebeperking en abortus kan ieder voor de beslissing komen te staan in voorgeboortelijk menselijk leven, al of niet in te grijpen.
De persoonlijke visie op de herkomst en het ontstaan van dit leven heeft direct consequenties voor het handelen.
De natuurwetenschappelijke voorlichting neigt naar popularisering.
Er is een grote behoefte aan werkelijk inzicht in wat er bij de embryonale ontwikkeling gebeurt.
Op deze vraag wil de auteur met dit boek een antwoord geven.
Met een tweeledig doel: Informatie geven over de voorgeboortelijke ontwikkeling, en deze feiten belichten met resultaten van de geesteswetenschap, de antroposofie.
Door dit laatste aspect wordt een uniek element aan de discussie toegevoegd: de embryologie wordt hierdoor tot een beschrijving van een dramatisch incarnatieproces waarbij de geestelijke kern van de mens zich met een fysiek lichaam verbindt.
Het boek is zo geschreven dat het zonder medische of geesteswetenschappelijke voorkennis gelezen kan worden.
Wel is een actieve inzet nodig om zich de materie eigen te maken.
Dan kan de toegang worden gevonden tot een gebied van onvermoede wonderen en wordt het mogelijk een eigen inzicht te krijgen in de problematiek van het wezen en de herkomst van de mens.
In een goede staat, buitenkant heeft lichte gebruikssporen.
ISBN: 9060381580. Vrij Geestesleven, Pb. 1982
--- De vrije wereld van de verbeelding, Verena Kast. Ieder mens heeft de mogelijkheid om zich dingen voor de geest te halen, beelden op te roepen.
Deze vaardigheid vormt de basis van wat men ook wel imaginatie noemt.
Geleide imaginatie houdt zich bezig met het oproepen van innerlijke beelden, die men op zich laat inwerken en probeert te interpreteren.
Een volgende stap is dat de waargenomen beelden ook worden aangesproken, dat is de actieve imaginatie.
Verena Kast, die als therapeute een ruime ervaring heeft met actieve imaginatie laat de lezer kennismaken met de manier waarop men tot actieve imaginatie kan komen en hiermee zelf kan leren omgaan.
Verena Kast heeft psychologie, filosofie en literatuur gestudeerd.
Zij heeft zich vooral bezig gehouden met de psychologie van Jung.
Zij was eerst lerares, later docente aan het Jung-Instituut in Zurich en heeft een aantal publicaties op haar naam staan.
In goede staat. Naam op schutblad doorgestreept. ISBN: 9060697081. Lemniscaat Pb. 1989
--- De Tibetaanse kunst van het ouderschap, Anne Hubbel Maiden, Edie Farwell. Van voor de conceptie tot in de vroege kindertijd.
Een Amerikaanse psychotherapeute en een studente antropologie beschrijven de Tibetaanse tradities rondom conceptie, zwangerschap, geboorte en de opvoeding tijdens de eerste levensjaren van een kind.
Om dit goed te kunnen doen hebben zij een paar karakteristieke gezinssituaties binnen de huidige Tibetaanse gemeenschap in India samengevoegd.
Elk hoofdstuk begint met het weergeven van de belangrijkste ideeën m.b.t. de onderwerpen die in het desbetreffende hoofdstuk op zeer gedegen wijze en in een prettig leesbare stijl worden uitgewerkt.
Er wordt gedetailleerd beschreven hoe in de diverse gezinssituaties gereageerd wordt op de verschillende stadia van het ouderschap.
Duidelijk wordt dat het boeddhisme binnen de tradities de belangrijkste grondslag vormt en dat daarnaast ook bijgeloof een duidelijke invloed heeft. Het respect voor het leven en daarmee ook voor het (aanstaande) kind is door het hele boek voelbaar.
Een zeer waardevol boek voor (aanstaande) ouders die geïnteresseerd zijn in de visie van andere culturen op het ouderschap.
Bevat enkele zwart-witfoto's, verklarende woordenlijst, bibliografie en adressen van Tibet-organisaties.
Omslagfoto in kleur van Tibetaanse moeder en baby. Kreukje in 1 hoek. In een goede staat. ISBN: 90-74815-15-4. Kunchap Publicaties, Pb. 1999
--- Gea II, Hudi Woga. Notities van een unieke tweede aarde en haar mensheid, aan de keerzijde van onze Melkweg.
Hudi Woga is een pseudoniem van Munin Nederlander (Utrecht, 1942). Hij is publicist, illustrator en beeldend kunstenaar.
Van zijn hand verschenen een aantal publicaties: Kitesj, over de Russische graallegende; Thúle, over 'In de ban van de ring' van J.R.R. Tolkien; Sheleg, een analyse van het Strader-hoofdapparaat uit het derde Mysteriedrama van Rudolf Steiner; de Alchemische Bruilofd ontcijferd, een beschrijving en commentaar op het opmerkelijke verband tussen enerzijds hoge morele doelstellingen die tot de imitatio Christi voeren, en anderzijds logica en getaltheorie.
Daarnaast publiceerde hij twee omvangrijke dichtbundels, Dit en Zeker.
In 2002 publiceerde hij Gea II, een publicatie over een tweeling-aarde in onze melkweg, onder het alias Hudi Woga.
Zie voor zijn publicaties de specificaties en de samenvattingen op de website. Munin Nederlander illustreert zijn eigen werk.
Een deel van zijn oeuvre is te vinden in de rubriek Exposities.
Hij is Rozenkruiser en gelieerd antroposoof, en in deze zin is hij wetenschappelijk en geesteswetenschappelijk onderzoeker.
Nederlander publiceerde enkele artikelen in Novalis, Bres en Prana.
Artikelen over zijn werk verschenen in Bres, Prana, Novalis en de Volkskrant.
Hij is stichter van de initiatiefgroepen 'de Warmtegroep' en 'Dichtdoor'; respectievelijk een studiegroep die zich bezighoudt met ethertechnologie en een studiegroep die zich bezighoudt met literatuurvernieuwing.
Met een beperkte oplage van 1000 exemplaren.
De omslagillustratie is van Diane Wormgoor-Gorsira. De illustraties zijn van de auteur.
ISBN: 90-6874-020-2. Als nieuw. Aureolus B. V. Rotterdam, Pb. met stevige flappen, 2002.
--- Kinderfeestjes, José Sagasser, met illustraties van Wilbert van der Steen.
Thema's, uitnodigingen, voorbereidingen, tradities, spelletjes en handige tips. Welk soort feestje hoort bij welke leeftijd?
Welke versieringen kies je, welk cadeau is geschikt? Wie herinnert zich niet het geluksgevoel van vroeger op de vooravond van je verjaardag?
Alles zou de volgende dag om jou draaien, je zou worden omringd door vriendjes en dan nog de cadeautjes.
Om de verjaardag van je kind tot een onvergetelijke gebeurtenis te maken, schreef pedagoge José Sagasser dit boek, zo word elke verjaardag een echt feest.
Als nieuw. Hardcover uitgave. Areopagus, 2001
--- Levende opvoeding, Sri Aurobindo / De Moeder. Over lichamelijke en psychische opvoeding, yogi, bewijstzijn, samenleving, studeren, mantra enz. In dit boekje, deel uit een serie van vijftig boekjes over onderwerpen die het gehele terrein van het menselijk leven beslaan handelt over het thema 'levende opvoeding'.
De boekjes willen geselecteerde passages van Sri Aurobindo en de Moeder over een grote verscheidenheid van specifieke onderwerpen binnen ieders bereik brengen. Alle leven is yoga.
In goede staat. Lichte verkleuring. Blauw linnen uitvoering. Servire, 1975
--- Die Menschenschule, diverse nummers v.a. 1939
Tijdschriften zijn uiteraard Duitstalig en licht verkleurd, maar in goede staat.
---1939: Januari, Oktober.
---1944: September.
---1945: Februari, April, Oktober.
---1946: Maart. December.
---1947: Januari, Febr/Maart, April, Mei, Juni/Juli, Aug. Okt, Nov/December.
---1948: Jan, Febr, Maart, April, Juni/Juli, Aug./Sept, November.
---1949: Febr, Maart, April, Mei, Juli, Aug, September.
---1956: Februari, Maart, Juni.
--- Vrije Opvoed Kunst, V.O.K. tijdschriften diverse jaargangen v.a. 1938
Sociaal pedagogisch tijdschrift.
Aangeboden de volgende nummers:
---1938: Zesde jaargang.
Mei - Wagner.
---1948:
April, Puberteit / leerstof.
Oktober, 25 jaar Vrije School.
December, Kunst / Tijl Uilenspiegel / Rembrandt.
---1949:
Februari, Gezin en school.
Juni, Leerstof hogere klassen.
December. Mensbeeld als uitgangspunt van het onderwijs.
---1950:
April, Aanschouwelijk onderwijs en fantasie.
Juni, Leeftijd rond 12 jaar.
Augustus, School en beroep.
September, Victor Hugo / Darwin / Wagner / Marx.
November: School en maatschappij.
---1951:
Februari, Beweging.
Mei, Geschiedenis en evolutie.
Juli, Onderwijs / wetenschap / moraliteit.
---1952:
Januari, Tiende klas.
Maart, Voeding en opvoeding.
Mei, opleiding voor het beroep.
Juli, Elfde klas.
November, Twaalfde klas.
---1954:
Mei, Bonifacius / De mens en de kunst.
September, Opvoeding van volwassenen.
November, Onze verhouding tot de aarde.
---1955:
Mei, Opvoeding van de mens, een Europese taak.
September, Wetenschap en moraliteit.
---1956:
Mei, Geestelijke gezondheid.
Juli, Rembrandt, herdenking of verwachting?
September, Opbouw van het scheikunde onderwijs.
November, Verandering van het wereldbeeld tussen de 15e en 16e eeuw.
---1957:
Februari, De techniek als uitdaging.
Mei, Onze verhouding tot de aarde.
---1958:
Januari, Opleiding en vorming.
September, 25 jaar Geert Grote School.
December, Onderwijs en fantasie.
---1959:
Augustus/September, Schiller en de menselijke vrijheid.
November, Het religieuze element in de opvoeding.
---1960:
Februari, De jeugd binnen en buiten de grenzen.
November, Wiskunde en rekenen.
---1961:
Januari/Maart, Rudolf Steiner, 1861 1961.
Juni, Onderwijs technische en sociale evolutie.
September, Volkeren en rassen.
---1962:
Januari, Onderwijsvernieuwing.
April, Metamorfose als grondwet.
Augustus, Onderwijs en bedrijfsleven. (2x)
November, Zangers en ketters.
---1963:
Maart, De Vrije Scholen.
Oktober, Experiment onderwijsvernieuwing.
---1964:
Maart, Bovenbouw.
Juni, Vier aspecten van het Vrije Schoolonderwijs.
September, Verkeersonderwijs.
---1965:
Februari, Ontmoeting met de rassen.
Mei, Vraagstukken rondom volwassen worden.
---1966:
Maart, Literatuur in de bovenbouw.
November, Het kleine kind in de wereld van volwassenen.
---1967:
Januari, De klank tussen stof en geest.
---1968:
September, Metamorfose.
November, Verwondering.
---1969:
Januari, Lerarenopleiding.
Mei, Onderwijs en verandering.
Juli, Revolutie en ontwikkeling.
Oktober, 50 jaar Vrije Scholen.
---1970:
Februari, 50 jaar Vrije School Beweging.
Mei, Nieuwe vormen van beoordeling.
Juli, mensbeeld als grondslag van de opvoeding.
September, Tijdsfenomenen en toekomstperspectieven.
November, Herbert Hahn.
---1971:
Januari, Verzorging van het levenselement.
April, Blik op een nieuwe maatschappijstructuur.
Juli, 5 jaar Kleuterfonds.
September, 100 jaar evolutieleer.
November, Euritmie.
---1972:
Mei, De Vrije Hogeschool.
September, Vrije opvoedkunst, Geert Grote School.
---1975:
Nr 1: Genezend element in opvoeding en onderwijs.
Nr 3 / 4: Vrije Scholen en middenschool.
Nr. 5: Handvaardigheid en sociale weerbaarheid.
Nr. 6: Ouderparcitipatie.
--- 1976:
Nr. 2: Contourennota en Vrije School.
---1977:
Nr 2 / 3: School en scholingsweg.
Nr.4: Generaties en volken.
Nr. 5: Arnold Henny.
---1978:
Nr.1: Mensvorming en beroepsopleiding.
Nr. 3: Sociale impuls.
Nr 4: Voeding en opvoeding.
Nr.6: 1879 1079, drie generaties.
---1979:
Nr 3: Het kleine kind.
Nr.4: Tijd en ritme, kosmische invloeden.
Nr. 6: Motivatie van de jeugd.
--- 1980:
Nr 1: De zuigeling.
Nr. 2: De achtste klas.
Nr. 4: De negende klas.
Nr.5: Bouwen.
Nr. 6: Kind en religie.
---1981:
Nr. 1: Europa tussen Oost en West.
Nr. 2: De tiende klas.
Nr. 3: De 17-jarige in de elfde klas.
Nr. 4: Kleuren.
Nr. 5: Vormen.
Nr. 6: Heilpedagogie.
---1982
Nr 1: Euritmie.
Nr. 2: Kleuter in de gevarenzone.
Nr. 3: Elfde klas in de praktijk.
Nr. 4: Goethe en de natuurwetenschappen.
Nr. 5: Pedagogie en landbouw.
Nr. 6: De twaalfde klas.
---1983:
Nr. 1: Vrije School en onderwijswetten.
Nr. 2: Vervolg twaalfde klas.
Nr. 3: Het dilemma van de vrijheid.
Nr. 4: Vrije Scholen in de wereld.
Nr. 5: wat is ontwikkeling?
Nr. 6: Het leerplan is de mens.
---1984:
Nr. 1: Levensfasen.
Nr. 2: Zintuigen.
Nr. 3: Seksuele opvoeding.
Nr. 4: Ouders in de school.
Nr. 5: Vervolg seksuele opvoeding.
Nr. 6: De brug naar de wereld van het kleine kind.
---1985:
Nr. 2: Vreemde talen onderwijs.
Nr. 3: Sociale ontwikkeling van het kind.
Nr. 4: De computer.
Nr. 5: Het kind en de bedreigde natuur.
Nr. 6: De oorspronkelijke impu;s.
---1986:
Nr. 1: Verslaving en Arta.
Nr. 2: Bewegingsonderwijs.
Nr. 3: Schoolreisjes, excursies en werkweken.
Nr. 4: Jeugdproblematiek als tijdspiegel.
Nr. 5: Spraakvorming en drama.
Nr. 6: Afsluiting van het onderwijs.
---1987:
Nr. 1: Ziektebeelden bij kinderen.
Nr. 2: Afscheid van de zevende klas.
Nr. 3: Kwalitiet van onderwijs.
Nr. 4: Het juiste ogenblik.
Nr. 5: Kleding.
Nr. 6: Beroepen.
---1988:
Nr. 1: Levenskunde en levensvisie.
Nr. 2: Religie in de school.
Nr. 3: Tobiasschool, speciaal onderwijs.
Nr. 4: Wiskunde, een andere wereld.
Nr. 5: Twee mensen: Sadat en Romero.
Nr. 6: Organische architectuur.
Nr. 7: Signalen binnen en buiten de school.
Nr. 8: Mens en muziek.
---1989:
Nr. 1: Sociale impuls.
Nr. 2: Overzichtelijk bijblijven.
Nr. 3: Het gezin in deze tijd.
Nr. 4: Driegeleding.
Nr. 5: 1789 1989.
Nr. 6: natuur en cultuur.
Nr. 7: 70 jaar vrije Scholen.
Nr. 8: Pioniers, Hahn en Stein.
Nr. 9: Achtergronden Sint Nicolaasfeest.
Nr. 10: Driegeleding.
---1990:
Nr. 1: Driegeleding, vervolg.
Nr. 2: Zuid-Afrika.
Nr. 3: Parcival.
Nr. 4: Het gezin, gezinstherapie.
Nr. 5: Kalewala I.
Nr. 6: Waarnemen van natuurwezens.
Nr. 7: Kalewala II.
Nr. 8: Tuinbouw.
Nr. 9: levensfasen / Techniek en onderwijs.
Nr. 10: Oostblok.
---1991:
Nr. 0: Vrijbuiters van Lier / Joanne Klink.
Nr. 1: Opvoeden voor de toekomst.
Nr. 2: Paul Veltman.
Nr. 3: De mens achter dier en plant.
Nr. 4: Zelfbestuur van de school.
Nr. 5: Aardrijkskunde.
Nr. 6: Geschiedenis.
Nr. 8: De eerste kinderjaren.
---1992:
Nr. 1: Karma en reincarnatie / lezen en schrijven.
Nr. 2: Levenswater / rembrandt en Mandelstam.
Nr. 3: Genezing.
Nr. 4: Jonge mensen, oude mensen.
Nr. 5: Zomer.
Nr. 6: Waldorf / Zwaard van Michael / Vertelstof.
Nr. 7: Omgaan met gestorvenen / Euritmie / vertelstof.
Nr. 8: Leerplan / Franciscus.
---1993:
Nr. 1: Sprookjes en Europa.
Nr. 2: Testen / Zuid-Afrika / zwerfkinderen.
Nr. 3: Godsdienstonderwijs / verslaving / Denemarken.
Nr. 4: Pesten / Loslaten moet je leren.
Nr. 5: Zomer.
Nr. 7: Voeding en opvoeding / Getuigschriften.
Nr. 8: Twee Jezuskinderen / Kindertekeningen.
---1994:
Nr. 1: Dierkunde / Scythen.
Nr. 2: Acht jaar dezelfde leerkracht? / Aletta Jacobs.
Nr. 3: Linkshandig / Jaarfeesten.
Nr. 4: Wiskunde en mysticus, Brouwer / Parijs / Meppel.
Nr. 5: Hoogvliegers / Henriette Roland Holst.
Nr. 7: Eerste klas / Louis Bolk.
Nr. 8: Sint Maarten / kerstspelen.
---1995:
Nr. 1: Stress / Een goede leerkracht begint bij het kind.
Nr. 2: Schiller.
Nr. 3: Aardrijkskunde / Allochtone kindern.
Nr. 4: Leerkracht Vrije School / Laatkomers en uitbrekers.
Nr. 5: Spelen en de vrije mens / Schooldokter.
Nr. 6: Het kleine kind.
Nr. 7: Egypte en Kenia.
Nr. 8: Kerstspelen in de gevangenis / Egypte.
---1996:
Nr. 1: Oordeelsvorming.
Nr. 2: Vernieuwingen / Duobaan.
Nr. 3: Racisme / Leerlingvervolgsysteem.
Nr. 4: Feestvieren / Sterven van kinderen.
Nr. 5: Sint Jan.
Nr. 6: Temperament / Michaelsfeest.
Nr. 7: Taalonderwijs.
Nr. 8: Euritmie.
---1997:
Nr. 1: Van meisje tot vrouw. Elfje.
Nr. 2: Angstige, verdrietige en onrustige kinderen.
Nr. 3: Hoogbegaafd.
Nr. 4: Pleidooi voor aandacht.
Nr. 5: Sint Jan.
Nr. 6: Techniek / Prestatiespook.
Nr. 7: Pubers.
Nr. 8: Het juiste gebaar, woord en gedachte.
---1998:
Nr. 1: eerste klasser / Ademen!
Nr. 2: Tweede klasser.
Nr. 6: Zesde klas / Eetproblemen.
Nr. 7: Zevende klas.
Nr. 8: Achtste klas.
---1999:
Nr. 2: Negende klas.
Nr. 3: Tiende klas.
Nr. 4: Geschiedenis in de tiende klas / Anorexia.
Nr. 5: Elfde klas.
Nr. 6: Geschiedenis in de elfde klas.
Nr. 7: Twaalfde klas / Tobiaskinderen.
Nr. 8: Geschiedenis in de twaalfde klas.
---2000:
Nr. 1: Middenbouw / Apple.
Nr. 2: Adolescentie / Hoogbegaafde kleuter.
Nr. 3: Nieuwetijdskinderen / Laptop.
Nr. 4: Pubers / Jeanne Meys.
Nr. 5: Project 2000 / televsie kijken.
Nr. 6: Pesten / Psychologie.
Nr. 7: Hoe rouwen kinderen?
Nr. 8: Het rondje achterhaald? Kerstspelen.
---2001:
Nr. 1Moeder en kind zijn één / Hoogbegaafd.
Nr. 2: genezende verhalen.
Nr. 3: Praktische stroom onderwijs.
Nr. 4/5: Van Vrije School naar regulier onderwijs.
Nr. 6: Ziek en toch naar school.
Nr. 7: Inenten / BSO.
Nr. 8: De euritmist van nu.
---2002:
Nr. 1: is ons onderwijs vrij?
Nr. 2: Gulden middenweg / Leren.
Nr. 3: Voeding / Dans rond het kind.
Nr. 4/5: Levensecht leren.
Nr. 6: IJzer smeden.
Nr. 7: Kleuterleidster / Spelen.
Nr. 8: Bron van warmte en licht.
---2003:
Nr. 2: Lopen, spelen, denken.
Nr. 3: Beelden en tegenbeelden / Goethe.
Nr. 4: Rijn en Nijl.
Nr. 5: Samen door één deur.
Nr. 6: Waarnemen en oordelen.
Nr. 7/8: Gaven van de herders.
---2004:
Nr. 1: Grenzen stellen, grensbeleven.
Nr. 2: Grensoverschrijdingen.
Nr. 3: De ontdekking van een goede wereld.
Nr. 4: Daar wil ik wel naar toe!
Nr. 5: Parcival in de praktijk.
Nr. 6: Fabels, vertellingen, Esopus.
Nr. 7/8: Kerstspelen.
---2005:
Nr. 1: Op zoek naar het etherische.
Nr. 2: het leven herontdekken.
Nr. 3: Een ervaring die het leven vormt.
Nr. 4: Schiller.
Nr. 5: Een werkelijke ontmoeting.
Nr. 6: De oneindige elementen.
Nr. 7/8: Wat zongen de engelen?
---2006:
Nr. 1 / 2: Kunst en het wezen van de mens.
Nr. 3: esthetische opvoeding.
Nr. 4: Reizen door de ziel.
Nr. 5: Esthetische opvoeding.
Nr. 6: Novalis College.
Nr. 7/8: Herderspad en Koningsweg.
---2007:
Nr. 1: Het sociale en de werkelijkheid van de mens.
Nr. 2: Gewoonten in de opvoeding.
Nr. 3 /4: Eros en Fabel / Saint Germain.
Nr. 5: Esthetische opvoeding.
Nr. 6: 100 jaar pedagogische impuls.
Nr. 7 /8: het kindje in het bos, adventssprookje van Veltman.
---2008:
Nr. 1: Vrijheid van onderwijs.
Nr. 2: Foute kinderen bestaan niet.
Nr. 3: Christofoor.
Nr. 4 /5: De geest van de waarheid.
Nr. 6: Natuurbeleving I. / Bomenbeeld.
Nr. 7 /8: Natuurbeleing II / vredespedagogie.
---2009:
Nr. 1: Gezond onderwijs I.
Nr. 4: Gezond onderwijs III.
Nr. 5/6: Gezond onderwijs IV.
Nr. 7 /8: Gezond onderwijs V.
---2010:
Nr. 1 /2: Franciscus / Gorki / Spreuken.
Nr. Nr 3: Schilderen / Comenius / Stille Week.
Nr. 6: Uw kind in de wereld.
Beschrijving van de inhoud van:
--- Kleuren. Vrije Opvoedkunst. Sociaal pedagogisch tijdschrift. Nr. 4, 1981.
Dir deel is geheel gewijd aan kleuren.
De artikelen zijn geschreven door:
Kleuren, Joes Gerretsen.
Kleuren, in en om ons: W. van Mansvelt-van Lynden.
Wat doet de kleur met jou- en wat doe jij met de kleur, J. de Kok.
Kleuren, Tonie Bernet Kempers Lievegoed.
Over zien en gezien worden, over Goethes Farbenlehre, Jan Mienis.
Over het koloriet in de schilderkunst, W.F. Veltman.
Vorm en kleur in de therapie, Eva Mees-Christeller.
Levende school, kleuren, Erna Landweer.
Boekbespreking van De Kleuren, werking en karakter, van Rudolf Steiner.
PER BOEK BIEDEN / REAGEREN SVP