ID: 9388
le memorial des enfants gesigneerd Rineke Marsman
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
tentoonstellings catalogus Van Reekum Museum Apeldoorn
aantal pagina's 58
en volledig in nieuwstaat
gesigneerd door kunstenaar
Le memorial des enfants. Rineke Marsman. schilderijen 1996-1999, Apeldoorn (Van Reekum Museum) 1999, met teksten van Frits Bless en Marlon Wolfs.
In de schilderijen van Rineke Marsman staan kinderen centraal; ze vormen het 'hoofdmotief' van haar werk. Vaak is slechts een enkele figuur te zien, waarvan alleen het hoofd is weergegeven, dat het hele beeldvlak vult. Soms ook is een kind ten voeten uit geschilderd, of vormt een groepje kinderen het onderwerp van een schilderij; volwassenen figureren er slechts bij hoge uitzondering. De kinderen doen zich op bij zondere wijze aan ons voor. Ze zijn opgezet in fijn getekende lijntjes en vervolgens overschilderd met vele lagen transparante verf (als was het geen olie-, maar waterverf). Dit geeft ze een ijle aanwezigheid: het betreft niet langer wezens van vlees en bloed, maar veeleer verschijningen onstoffelijk en efemeer. Dat over veel van deze portretten letterlijk een waas is aangebracht een laatste, halfdoorschijnende, soms gewassen, soms streperig gepenseelde laag versterkt die suggestie nog.
verzendkosten voor de koper 3,65
7/6
aantal pagina's 58
en volledig in nieuwstaat
gesigneerd door kunstenaar
Le memorial des enfants. Rineke Marsman. schilderijen 1996-1999, Apeldoorn (Van Reekum Museum) 1999, met teksten van Frits Bless en Marlon Wolfs.
In de schilderijen van Rineke Marsman staan kinderen centraal; ze vormen het 'hoofdmotief' van haar werk. Vaak is slechts een enkele figuur te zien, waarvan alleen het hoofd is weergegeven, dat het hele beeldvlak vult. Soms ook is een kind ten voeten uit geschilderd, of vormt een groepje kinderen het onderwerp van een schilderij; volwassenen figureren er slechts bij hoge uitzondering. De kinderen doen zich op bij zondere wijze aan ons voor. Ze zijn opgezet in fijn getekende lijntjes en vervolgens overschilderd met vele lagen transparante verf (als was het geen olie-, maar waterverf). Dit geeft ze een ijle aanwezigheid: het betreft niet langer wezens van vlees en bloed, maar veeleer verschijningen onstoffelijk en efemeer. Dat over veel van deze portretten letterlijk een waas is aangebracht een laatste, halfdoorschijnende, soms gewassen, soms streperig gepenseelde laag versterkt die suggestie nog.
verzendkosten voor de koper 3,65
7/6