ID: 115422
Omschrijving
Primitief DORPSPAALTJE , zeer rudimentaire vormgeving. Ca. 1925. TOGO
Zelden dat een dergelijk primitief stuk in de verkoop komt!
Daadwerkelijk tribaal gebruikt, gezien de verwering, vergrijzing en gebruikssporen.
De afmetingen zijn : Hoogte 46 cm. Breedte 5,00 cm. met een gewicht van 495 gram.
Met CERTIFICAAT met foto, beschrijving en ouderdomsverklaring door AFRICANART.
Het stuk stond deels in de grond gestoken naast het pad naar het dorp om kwade geesten en heksen tegen te houden. Men geloofde hier heilig in. Er stak een grote kracht in het paaltje.
Met CERTIFICAAT met foto, leeftijd en beschrijving door AFRICANART.
Meegebracht door een oud koloniale mijnbouw ingenieur , de oorspronkelijke verzamelaar van de \" KASAI collectie \"( koper en malachiet mijnen ) die werkzaam was voor de \"Union Minière du Haut Katanga\". Ik heb ook zijn fotoalbum waarin ook foto\'s staan van de mijn waar hij werkzaam was ( die kan ik mailen ). Toen hij naar België terugkeerde met zijn gezin, nam hij zijn collectie mee. Ze stond na zijn overlijden lang ingepakt op zolder. De kleinkinderen laten mij nu delen van deze collectie verkopen! Ik verkoop al enige jaren authentieke afrikaanse kunst zoals beelden en maskers , gebruiksvoorwerpen, kleding, stammen ivoorkunst zoals amuletten en talismannen , wapens zoals zwaarden, speren bijlen etc., En sieraden dat bleef niet onopgemerkt en daardoor ben ik het afgelopen jaar benaderd door de erfgenamen van deze mijnbouw ingenieur net zoals van enkele Belgische Witte Paters, de Peres Blancs. Deze Witte Paters hadden vele prachtige stukken meegebracht uit congo. Deze stonden in hun woning of waren op zolders terecht gekomen! In de jaren zestig had wel iedere vlaamse familie zijn nonkel pater, baardige mannen die met straffe verhalen menig huiskamer, schoollokaal of parochiezaal muisstil kregen. Ze vertelden over het leven in de missies, bezield door het ideaal om de blijde boodschap te verkondigen. De meesten van hen deden dat in congo. Nonkel pater is een pionier. Op vele plaatsen is er niks, staan alleen wat hutjes bij elkaar. En ook al is hij er niet voor opgeleid, toch bouwt hij met onverzettelijke moed kerken, scholen en hospitaaltjes. Het was een vreemde wereld, congo. Een wereld van rare gewoontes en gebruiken, duister en hard. Met rituele initiatie en kannibalisme, tovenarij en fetisjisme. Nonkel pater was er getuige van, en werd ingewijd in de geheimen van de stam.
Een blanke man diep verdronken in de zwarte cultuur, door de congolezen beschouwd als één van hen, blanc par erreur.. Hij komt bij primitieve stammen, leert er hun gebruiken kennen. En wordt ook hun nonkel pater, de man met de baard die in de brousse films vertoont en met z\'n jeep zieken vervoert ....Ze putten uit een schier oneindig arsenaal van ontroerende, grappige en meeslepende anekdotes, en ze hadden wat om te laten zien, maskers, beelden, afrikaanse wapens en gebruiksvoorwerpen en de mooiste stukken kunst in echt ivoor! Wij hebben gezamelijk besloten dat ik daar stukken van ter verkoop mag laten gaan. De meeste stukken die ik nu gezien heb zijn van uitzonderlijk niveau. Het doet mij geweldig veel plezier deze stukken te mogen aanbieden. Alle stukken in stammen ivoor die door mij worden aangeboden zijn van ver voor 1940 en voldoen volledig aan de cites wetgeving daar ze allen antiek zijn. Waar nodig met de officiele cites certificaten. AFRICANART
Zelden dat een dergelijk primitief stuk in de verkoop komt!
Daadwerkelijk tribaal gebruikt, gezien de verwering, vergrijzing en gebruikssporen.
De afmetingen zijn : Hoogte 46 cm. Breedte 5,00 cm. met een gewicht van 495 gram.
Met CERTIFICAAT met foto, beschrijving en ouderdomsverklaring door AFRICANART.
Het stuk stond deels in de grond gestoken naast het pad naar het dorp om kwade geesten en heksen tegen te houden. Men geloofde hier heilig in. Er stak een grote kracht in het paaltje.
Met CERTIFICAAT met foto, leeftijd en beschrijving door AFRICANART.
Meegebracht door een oud koloniale mijnbouw ingenieur , de oorspronkelijke verzamelaar van de \" KASAI collectie \"( koper en malachiet mijnen ) die werkzaam was voor de \"Union Minière du Haut Katanga\". Ik heb ook zijn fotoalbum waarin ook foto\'s staan van de mijn waar hij werkzaam was ( die kan ik mailen ). Toen hij naar België terugkeerde met zijn gezin, nam hij zijn collectie mee. Ze stond na zijn overlijden lang ingepakt op zolder. De kleinkinderen laten mij nu delen van deze collectie verkopen! Ik verkoop al enige jaren authentieke afrikaanse kunst zoals beelden en maskers , gebruiksvoorwerpen, kleding, stammen ivoorkunst zoals amuletten en talismannen , wapens zoals zwaarden, speren bijlen etc., En sieraden dat bleef niet onopgemerkt en daardoor ben ik het afgelopen jaar benaderd door de erfgenamen van deze mijnbouw ingenieur net zoals van enkele Belgische Witte Paters, de Peres Blancs. Deze Witte Paters hadden vele prachtige stukken meegebracht uit congo. Deze stonden in hun woning of waren op zolders terecht gekomen! In de jaren zestig had wel iedere vlaamse familie zijn nonkel pater, baardige mannen die met straffe verhalen menig huiskamer, schoollokaal of parochiezaal muisstil kregen. Ze vertelden over het leven in de missies, bezield door het ideaal om de blijde boodschap te verkondigen. De meesten van hen deden dat in congo. Nonkel pater is een pionier. Op vele plaatsen is er niks, staan alleen wat hutjes bij elkaar. En ook al is hij er niet voor opgeleid, toch bouwt hij met onverzettelijke moed kerken, scholen en hospitaaltjes. Het was een vreemde wereld, congo. Een wereld van rare gewoontes en gebruiken, duister en hard. Met rituele initiatie en kannibalisme, tovenarij en fetisjisme. Nonkel pater was er getuige van, en werd ingewijd in de geheimen van de stam.
Een blanke man diep verdronken in de zwarte cultuur, door de congolezen beschouwd als één van hen, blanc par erreur.. Hij komt bij primitieve stammen, leert er hun gebruiken kennen. En wordt ook hun nonkel pater, de man met de baard die in de brousse films vertoont en met z\'n jeep zieken vervoert ....Ze putten uit een schier oneindig arsenaal van ontroerende, grappige en meeslepende anekdotes, en ze hadden wat om te laten zien, maskers, beelden, afrikaanse wapens en gebruiksvoorwerpen en de mooiste stukken kunst in echt ivoor! Wij hebben gezamelijk besloten dat ik daar stukken van ter verkoop mag laten gaan. De meeste stukken die ik nu gezien heb zijn van uitzonderlijk niveau. Het doet mij geweldig veel plezier deze stukken te mogen aanbieden. Alle stukken in stammen ivoor die door mij worden aangeboden zijn van ver voor 1940 en voldoen volledig aan de cites wetgeving daar ze allen antiek zijn. Waar nodig met de officiele cites certificaten. AFRICANART